این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۴۴
عنوان فارسی
تعیین روش مناسب پیش بینی مقدماتی مسیر جادههای جنگلی و کوهستانی با استفاده از GIS
چکیده فارسی مقاله
امروزه با استفاده از قابلیت GIS مدیریت توأم اطلاعات با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در مسیریابی، پیش بینی و ارزیابی سریع مسیرها مقدور شده است. در این تحقیق با هدف تعیین روش مناسب پیش بینی مسیر جادههای جنگلی، کوهستانی، مناطق روستایی، مناطق تفرجی و تودههای جنگلی در حوزۀ سرخاب خرم آباد با توجه به اصول زیست محیطی و شبکهبندی جادههای جنگلی، پس از جمعآوری دادهها و نقشههای مورد نیاز اقدام به شناسایی عوامل تأثیر گذار در مسیریابی جادهها در منطقه مورد مطالعه گردید. سپس در محیط GIS نقشههای عوامل فوق شامل شیب، خطر پهنه بندی زمین لغزش، کاربری آتی، فاصله از مناطق روستایی، تفرجی و زیارتی با فرمت رستری تهیه گردید. در مرحلۀ بعد، طبقات نقشههای تهیه شده با توجه به اهمیت طبقات در دامنۀ نسبی 1 تا 9 رتبه بندی شدند. با توجه به تاثیر عوامل فوق با استفاده از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی اقدام به ارزش گذاری نقشهها شد تا وزن آنها بدست آید. با تلفیق نقشههای وزن داده شده عوامل تأثیرگذار در مسیریابی در محیط GIS، نقشۀ مناطق مناسب عبور مسیرها حاصل گردید. پیش بینی مسیر جادهها با استفاده از برنامۀ جانبی PEGGER در محیط GIS بهصورت خودکار صورت گرفت. بدین ترتیب که با استفاده از نقشههای رقومی(3D) در مقیاس 1:25000 مدل رقومی ارتفاعی بهصورت ساختار شبکه ای(TIN) تهیه و سپس منحنی میزانهای به اختلاف ارتفاع ثابت 20 متری از مدل رقومی مذکور دوباره تهیه و استخراج گردید. با نمایان ساختن لایههای مورد نیاز برای پیش بینی مسیر جادهها در محیط GIS از قبیل؛ نقشۀ مناطق مناسب عبور مسیرها، رودخانهها، مناطق روستایی، تفرجی و کاربری آتی با وارد کردن شیب طولی مناسب با توجه به نوع جاده در برنامۀ PEGGER، اقدام به پیش بینی و ارزیابی سریع مسیرهای مختلف جاده بین دو نقطه و در نهایت انتخاب مسیر مناسب گردید. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان داد که با این روش ضمن عبور مسیر جادهها از مناطق با هزینۀ جاده سازی پایین، با توجه به ویژگی جادههای جنگلی و کوهستانی مسیرهای طراحی شده پوشش شبکه بندی قابل قبولی را در کل منطقه و برای کاربریهای مهم منطقه از جمله کاربری جنگلداری و کاربری توریسم فراهم نموده است. از سوی دیگر با توجه به اطلاعات و دادههای در دسترس در وضعیت فعلی از قبیل نقشههای رقومی مورد استفاده در این تحقیق، روش معرفی شده میتواند به عنوان یک روش مناسب در پیش بینی مقدماتی مسیر جادههای جنگلی و کوهستانی در سطح وسیع، بهعنوان جایگزین روشهای سنتی متداول در کشور، بکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determining proper method of preliminary forecasting of mountain and forest roads using GIS
چکیده انگلیسی مقاله
using GIS capability and information-simultaneous management. This study accomplished to determine proper method for forecasting traces of mountain, forest, recreational regions and forest remains roads, in Sorkhab watershed, Khorram Abad. Concerning to environmental principals and network topology of forest roads, affecting factors in road tracing were studied after gathering of data and necessary maps. The interested maps including slope, landslide hazard, future land use, distance to village regions, recreational, and holly places were prepared as raster format using GIS. With concerning of importance of their categories, the maps were classified with range of 1 to 9. Using Analytical Hierarchy Process (AHP) method, the maps were weighted with regard to mentioned affecting factors. By overlaying of the weighted maps using GIS, the suitable regions map was prepared for tracing. The forest routes were automatically projected using PEGGER program implemented with ARCVIEW software. The TIN Digital Elevation Model was generated using 1:25000 digitized maps. The new 20 meters intervals contours were again produced from digital elevation model. Necessary layers including route location suitable regions map, streams, village regions, recreational and future land use imported to determine the routes. Regarding to kinds of roads the desired grades were inserted in PEGGER program. The various traces between two points were rapidly predicted and suitable routes were selected after valuation. Besides of road tracing in regions with low expenses for road making, results showed that using this method could prepare the feasible road network for interested area and important land uses such as forest and tourism areas. In the other hand, with consideration of present data in current condition such as digitized maps in this study, introduced method is an appropriate method for forecasting of preliminary route of mountain and forest roads in extensive scale so that this method can be replaced with the traditional methods in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرت الله رافت نیا | rafat nia
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
امید عبدی |
کارشناس ارشد جنگلداری
شعبان شتایی |
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_108315_a4937e6841da96668d148dca204bb782.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-385208.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات