این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۳۲-۹۵
عنوان فارسی
طراحی شبکه حمل ونقل و تعیین ماشینآلات مناسب در جنگل تحقیقاتی"واز"
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیتی که شبکهبندی جاده در تعیین ماشینآلات و مدیریت جنگل دارد بررسی آن در چهارسری از جنگل تحقیقاتی"واز" به مساحت 4081 هکتار در سه مرحله به اجرا در آمد. در مرحله اول جادههای موجود مورد بررسی و محاسبه قرار گرفت که مشخصات شبکهبندی بهشرح زیر بود: طول جادههای موجود 23538 متر تراکم طولی جادهها 8/42 =R.D متر در هکتار درصد شبکهبندی 42% در مرحله دوم بهدلیل قرار گرفتن جاده در طبقهبندی وضعیت نامناسب، شبکهبندی جادههایموجود مورد قبول نبودهاست، بنابراین با بررسی عوامل مؤثر در آن مانند وضعیت شیب، توپوگرافی، زمینشناسی، قابلیت مکانیکی خاک، استحکام خاک، و عوامل جوی جادههای پیشنهادی طراحی و درطبیعت پیاده گردید. بر این اساس مشخصات شبکهبندی جادهها به شرح زیر بدست آمد: طول جادهها 50558 متر تراکم طولی جادهها 12/36 =R.D متر در هکتار درصد شبکهبندی 62% در مرحله سوم باتوجه به شبکهبندی بعملآمده و وضعیت شیب، استحکام و مکانیک خاک و تولید در هر سری، ماشینآلات مناسب جهت خروج چوبآلات در جنگل پیشبینی گردید. نتایج حاصل نشان میدهد که با توجه به رقم باکموند، میزان تراکم و درصد شبکهبندی اصلی درسریهای 1،2و3 مناسب و سطح خوبی از جنگل را پوشش میدهد. با وجود افزایش تراکم طولی، درصد شبکه بندی در سری 4 وضعیت چندان مناسبی ندارد، زیرا شیب زیاد منطقه عامل محدودکننده شبکهبندی اصلی ونیز در سری 2 وضعیت استحکام خاک عامل محدود کننده برای احداث مسیرهایچوبکشی میباشد. مطابق آزمایشهای بعمل آمده، خاک منطقه اغلب ریزدانه و دارای قابلیت باربری کم (C.B.R) و دامنهخمیری زیاد میباشد. بنابراین استفاده از آن در جادهسازی مشکل و با احتیاط و تغییر در خواص فیزیکی(مکانیکی) امکانپذیر میباشد. در نتیجه باتوجه به نتایج بدست آمده، یک دستگاه اسکیدر چرخلاستیکی و یک دستگاه تراکتور کشاورزی برای کار به مدت 203 روز در سال، یک دستگاه کامیون برایکار به مدت 137 روز در سال، و یک دستگاه سیستم کابل هوایی جهت اجرای عملیات بهرهبرداری وخروج محصولات از جنگل ضروری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Road Network Planning and selection of Harvesting Machines at"Vaz" experimental Forest
چکیده انگلیسی مقاله
Regarding to the importance of road network in Forest Management, Woodtransportation and Forest operation, this investigation was carried out in fourdistricts of "Vaz" exprimental Forest. The study area was 4081 hectares. The forest network planning was based on essential factors such as length of roads, length density of roads, wood transport distance in forest, network percentage, slope, soil mechanics, soil stability, volume of wood production and climatic factors. Three stages were considered to achieve these goals: In the first stage , existing roads were evaluated and recorded. The results were as follow: Length of roads: 21770 m, length density of roads: 7.8 m/ha and network percentage: 37 Due to unacceptable of the existing network, in the s
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اقتصادی |
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع
هوشنگ سبحانی |
عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نصرت ا رافت نیا | rafat nia
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_109301_12373af215b10eb45f1aa976298e85a4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-385294.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات