این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۰-۱۳۹
عنوان فارسی
تجارب زنده دانشجویان پرستاری دختر از اولین برخورد با محیط های بالینی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توجه به محیطهای بالینی در ایجاد آمادگی و مهارت در برنامههای آموزش حرفههای عملکردی نظیر پرستاری، از دیر باز شناخته شده است. تجربیات کسب شده از این محیطها برای دانشجویان پرستاری، خصوصا دانشجویان مبتدی و تازه وارد بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد . لذا، هدف این پژوهش، توصیف و تفسیر تجربه دانشجویان دختر پرستاری از اولین برخورد با محیطهای بالینی میباشد. مواد و روشها: مطالعه با رهیافت کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شد. تعداد ده دانشجو که اولین کارآموزی خود را آغاز نموده بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. دو مصاحبه گروهی نیز ترتیب داده شد. به علاوه تعدادی دست نوشته و خاطرات نیز منبعی برای گردآوری دادهها بودند. دادهها به صورت مکتوب درآمد و با روش فنومنولوژی ترکیبی ون منن تجزیه و تحلیل شد. نتایج: شرکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی بین 20 تا 22 سال قرار داشتند و تجربه اولیه آنها در بخشهای داخلی و جراحی بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، حدود پانصد کد اولیه بود که نهایتا در 6 مضمون ظهور یافت که عبارت بودند از: تخریب پیش پنداشتها، چالش آموزش/یادگیری بالینی، جذابیتها، تطابق، هویت پذیری و بیمار محوری. همچنین 18 زیر مضمون، توصیف کننده این مضامین بودند. به عنوان مثال چالش مراقبتی، محیط غیر جذاب و نامطبوع و ارتباط پرسنلی نامطلوب، از جمله تجربیاتی بود که توسط شرکت کنندگان با مضمون تخریب پیش پنداشتها احساس گردید. کسب تجربیات واقعی و ارتباط با بیمار و کشف ناشناختهها از جذابیتهای اولین برخورد با محیط به شمار میرفتند. به علاوه شرکت کنندگان در همان اولین تجربیات ایشان بیمار محوری را با حس همیاری و همدردی و ضرورت رضایت بیمار، درک نمودند. نتیجه گیری: تخریب پیش پنداشتها یکی از اجزای اصلی این اولین تجربه به شمار میرفت. آنها مراقبت را چالشی بزرگ دیدهاند، ولی در این هیاهو سعی میکردهاند که خود را سازگار نموده و به نحوی با مثبت نگری و تغییر در خود با شرایط کنار بیایند. بخش آموزشی دانشگاه، مربیان بالینی و مدیران پرستاری میتوانند از این یافتهها در هر چه بهتر و مثبتتر کردن تجربه دانشجویان پرستاری از محیط بالینی بهرهگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجوی پرستاری، اولین برخورد با محیط بالینی، پدیده شناسی
عنوان انگلیسی
First exposure to clinical practice: An alive experience of female nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nursing student's experiences of their clinical environment provide greater insight in developing an effective clinical teaching strategy for nursing education. This is because experience in this field is very important especially in novice students . The main objective of this study was to identify and describe the first experience of nursing students on their clinical learning environment. Materials and Methods: A phenomenological approach was used for this study. Ten students were interviewed about their first experience in clinical learning environment. Using Van Manen’s phenomenology, the researchers analyzed the verbatim transcript, narrative notes, and the focus group data. Results: Six themes (Broken presupposition Accommodation Attraction in setting Find identity Patient in center and Clinical Teaching/learning issues) emerged by which the phenomenon of clinical learning environment experience could be illustrated. Eighteen subthemes expanded and clarified the meaning of these themes. Conclusion: Although the students in the first exposure felt a new identification they involved in a confusion between realities and supposition and negative feelings. However they adapted with the new situation and accepted their role in helping the clients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فلور رحیم آقایی | flor rahimaghaee
department of medical surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, tonekabon islamic azad university, tonekabon, iran
مازندران، نوشهر، کد پستی 46515 586
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
ناهید دهقان نیری | nahid dehghan nayeri
محسن ادیب حاج باقری | mohsen adib hajbaghery
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-688&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات