این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مطالعۀ آمادگی مدارس در برابر مخاطرۀ زلزله (مطالعۀ مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: زلزله به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی، در کشور زمینهساز بسیاری از مشکلات بوده است. آژانس همکاری بینالمللی ژاپن (JICA) اظهار داشته است که حوادث و بلایا دارای اثرات جدی بر خدمات آموزشی هستند. این اثرات نه فقط به دلیل تلفات ناشی از مرگ و میر آموزگاران و دانشآموزان، بلکه مواردی از جمله وقفۀ ناگهانی در روند آموزشی و اختلال روانی دانشآموزان نیز میباشد. بنابراین، آمادگی برای رویارویی با این حوادث ضرورت دارد. روش: این تحقیق با هدف تعیین میزان آمادگی مدارس متوسطۀ شهر شیراز برای مواجهه با بحران زلزله صورت گرفته است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونههای تحقیق از تمامی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز، کارشناسان و صاحبنظران بحران انتخاب شده است. از دو پرسشنامۀ فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و آمادگی مدارس در این پژوهش استفاده شده است. پرسشنامۀ فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویت سه بُعد اصلی آمادگی مدارس، شامل برنامههای اضطراری، عملیات اضطراری و منابع اضطراری را اندازهگیری کرده است. پرسشنامۀ دوم میزان آمادگی مدارس برای رویارویی با مخاطرۀزلزله را توسط 36 سؤال تخصصی بررسی کرد. روایی محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.92) نشان داد، ابزار اندازهگیری از همبستگی درونی قابل قبولی برخوردار بوده است. سؤالات تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری تی، کروسکال-والیس و فریدمن بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری 22-SPSS و expert choice استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که برنامههای اضطراری بیشترین و عملیات اضطراری کمترین میزان اهمیت را در بین ابعاد آمادگی داشتهاند. همچنین در بین مدارس، 9/6 درصد آمادگی خیلی زیاد، 7/32 درصد آمادگی زیاد، 7/29 درصد آمادگی در حد متوسط، 8/22 درصد آمادگی کم و 9/7 درصد آمادگی خیلی کم در برابر مخاطرۀ زلزله را داشتند. به علاوه میانگین میزان آمادگی مدارس در نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر شیراز یکسان به دست آمد. این امر نشاندهندۀ هماهنگی و توجه لازم مسئولان آموزش و پرورش در رابطه با میزان آمادگی مدارس بوده است. نتیجهگیری: میزان آمادگی مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز در حد متوسطی ارزیابی میشود. این میزان آمادگی با توجه به خطر جدی وقوع زلزله در حد مناسبی نیست. علاوه بر این، از آنجا که نتایج بیانگر کمبود یا فقدان افراد متخصص در زمینه موضوع (مسائل مربوط به حوادث و بلایا) مورد مطالعه در مدارس بوده است. از این رو، به کارگیری افرادی متخصص و باتجربه برای ارزیابی پیوسته مدارس به لحاظ نکات ایمنی، تجهیزات، وضعیت ساختمان و نحوۀ چیدمان وسایل حائز اهمیت است
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی، زلزله، مدارس شیراز، مدیریت بحران.
عنوان انگلیسی
The study of school preparedness in earthquake (Studying of high school in Shiraz city)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Earthquake as one of the natural disasters has caused many problems in our country. The Japan International Cooperation Agency has stated that disasters have a serious impact on educational services not only because for the loss of the lives of teachers and students, but also in many other ways such as the sudden interruption of the educational process and psychological disruption of students. So, it is necessary to be prepared for these events. Method: This research was done with purpose to determine how well the schools were prepared for a prospective earthquake disaster. The study was descriptive and the samples of the research have comprised all the principals of middle schools in Shiraz city, Crisis experts and scholars. Two questionnaires were used in this study AHP and school preparedness. AHP questionnaire has measured the priority of three main fields of school preparedness which were emergency plans, emergency operations and emergency resources. Another has evaluated the readiness range of the schools to counter earthquake threat by the 36 specific questions. The research questions were answered by means of t-test, Kruskal-Wallis and Friedman test according to parametric or non-parametric situations. Findings: The data analysis has revealed that emergency plans had the most importance and emergency operations had the least one among main fields. Among schools, 6.9% had very high, 32.7% had high, 29.7% had moderate, 22.8% had low, and 9.7% had very low preparedness against earthquake. Conclusion: The preparedness level of the Shiraz schools had been evaluated moderate. This preparedness level regarding to serious risk of earthquake is not appropriate
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا مهرآیین مهرآیین | zahra mehraeen
مهدی کاظمی کاظمی | mehdi kazemi
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-224&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات