این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه مدل آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر: رویکردی جامع و سیستمی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش همگانی به عنوان یکی از مهم‌ترین روش­های پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی تلقی می‌شود. از این‌رو، ترسیم مدلی برای طراحی و اجرای این آموزش­ها اهمیت زیادی دارد، تحقیق حاضر با این هدف اجرا شده است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده­ها ترکیبی بود. ابزار در بخش کیفی اسناد و مدارک سازمانی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و گروه­های کانونی و در بخش کمّی پرسشنامه بود. جامعۀ آماری را خبرگان، مطلعان آموزش همگانی، مدیران و برنامه­ریزان جمعیت تشکیل دادند. نمونه‌گیری از نوع هدفمند و حجم نمونه تا آنجا ادامه یافت که داده­ها به اشباع نظری برسند. برای اعتبارسنجی مدل، 17 نفر از مشارکت‌کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی در بخش کیفی از نوع بررسی توسط مشارکت­کنندگان و در بخش کمّی از نوع روایی محتوایی استفاده شد. پایایی از نوع ضریب آلفای کرونباخ بود که میزان آن 98/0 محاسبه شد. یافته­ها: آموزش همگانی در زمینۀ سازمانی، قوانین و مقررات، ساختار و فرایند دارای آسیب است. همچنین مدل آموزش همگانی مبتنی بر مؤلفه­های همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی و در دو بخش آموزش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است. اعتبارسنجی با استفاده از آزمون t تک­گروهی نشان داد، الگوی آموزش حضوری (,p>0.05 25/0 =t) و آموزش غیرحضوری (,p>0.05 17/0- =t) از ملاک مورد نظر (اعتبار) لازم برخوردار بود. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، الگویی جامع، کل­گرا و سیستماتیک برای آموزش همگانی در دو بخش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است و برای اثربخشی آموزش­ها باید به زیرسیستم‌­هایی همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی توجه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، نظام جامع آموزش همگانی، جمعیت هلال‌احمر.

عنوان انگلیسی Presenting a public education model for Iranian Red Crescent society: a comprehensive and systemic approach
چکیده انگلیسی مقاله Background: Public education is considered as one of the most important methods for preventing and coping with natural disasters. So, providing a model for designing and implementation of these trainings is of great importance. This study aimed to do this. Method: This was an applied research with a combined method of data gathering. In qualitative part of the survey, the research tools were organizational documentations and semi-structured interviews with focus groups while in quantitative part questionnaire was used. Research population consisted of experts in public education, administrators and population planners. Purposive sampling was used to reach theoretical saturation of the data. To validate the model, 17 participants answered the questionnaire. In qualitative part, validity was confirmed by the participants and in quantitative part, content validity method was used. The reliability was approved obtaining Cronbach's alpha of 0.98. Findings: Public education was imperfect in terms of organization, regulations, structure and process. A public education model based on components such as need assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms in both aspects of conventional and distance training was provided. Using t-test showed validity of the model in both aspects of conventional (t = 0.25; P < 0.05) and distance (t=-0.17; P < 0.05) training. Conclusion: based on the results, a comprehensive, holistic and systematic public education model in both conventional and distance is presented. To make the education more effective, some subsystems such as needs assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms should to be considered
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد پورکریمی | javad pourkarimi



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات