این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطۀ سلامت روان و رضایت شغلی در امدادگران و کارکنان غیرامدادی جمعیت هلالاحمر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رضایت شغلی، یک واکنش احساسی به کار و شرایط فیزیکی و اجتماعی است. به عبارت دیگر، رضایت شغلی یک احساس مثبت و لذت بخش است که از نتیجۀ کار فرد و تجربۀ شغلی او به دست میآید. یکی از عواملی که در افزایش رضایتمندی شغلی کارکنان مؤثر است، برخورداری کارکنان از سلامت روانی است. لذا، هدف اصلی انجام پژوهش حاضر بررسی میزان سلامت روان و رضایت شغلی در امدادگران فعال پایگاههای امداد و نجات جادهای استان سمنان و مقایسه آن با کارکنان غیرامدادی جمعیت هلالاحمر میباشد. روش: این تحقیق از نوع پیمایش و دادهها با استفاده از دو پرسشنامۀ JDI (رضایت شغلی) و GHQ (سلامت روان) گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری 16-SPSS استفاده شد. یافتهها: با توجه به یافتهها، بین دو متغیر سلامت روان و رضایت شغلی رابطۀ معنیداری وجود دارد. همچنین یافتههای حاصل از آزمون t-test برای نمونههای مستقل نشان میهد که بین میانگین سلامت روان با آماره تی 338/1- و سطح معنیداری 183/00، همچنین میانگین رضایت شغلی دو گروه با آماره تی 507/0- و سطح معنیداری 613/0 از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود ندارد. بررسیها نشان داد که فقط در بُعد رضایت از محیط کار بین دو گروه اختلاف معنیداری وجود دارد و میزان رضایت کارکنان غیرامدادی بیشتر از امدادگران فعال جادهای است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه مردان در جامعۀ ما بخش مهمی از نیروی کار و پشتوانه خانواده میباشند و بیش از نیمی از بهترین ساعات روز خود را در محیط کار میگذرانند، توجه به سلامت و رضایت شغلی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای روحی- روانی و شغلی ایشان مهم مینماید. همچنین در گسترۀ تحقیق حاضر با توجه به پایین بودن سطح سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان امداد جادهای، لزوم توجه بیشتر به مسائل کاری این گروه از افراد دارای مشاغل پرخطر و حساس ضروری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، رضایت شغلی، امدادگر فعال، کارمند.
عنوان انگلیسی
The relationship of mental health and job satisfaction among rescue and non-rescue workers of Red Crescent society (case study: Semnan province)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Job satisfaction is an emotional reaction to the job and physical and social conditions. In other words, job satisfaction is a positive and pleasant feeling achieved from the results of individual' job results and experience. One of the factors affect employees' job satisfaction is mental health. This study aimed to assess the relationship of mental health and job satisfaction among roadside rescue workers and non-rescue staff of Red Crescent society in Semnan Province, Iran. Method: In this descriptive survey, the data were collected using Job Descriptive Index (JDI) General Health Questionnaire (GHQ). Statistical analysis was done using t-test via SPSS16 software. Findings: There was a significant relationship between the mental health and job satisfaction. There were not any significant differences between the rescue and non-rescue workers in terms of the mental health (t=-1.338; P= 0.183) and job satisfaction (t=-0.507; P=0.613). Only a significant difference was seen in workplace satisfaction which was more among non-rescue workers. Conclusion: In our society, the men are an important part of workforce and the support of their families; in addition, they spent more than half of the hours at work; so, considering their health and job satisfaction and making strategies to promote their mental and job conditions is important. Lower workplace satisfaction among roadside rescue workers, as staff with a hazardous and sensitive job, shows the importance of paying more attention to their work problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental health, Job satisfaction, Rescue worker, Staff
نویسندگان مقاله
سمیرا کرمی | samira karami
سازمان های دیگر
: استانداری سمنان
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386638.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
2
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات