این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ترسیم الگوی روابط عمومی بحران در جمعیت هلال‌احمر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر در راستای توجه به نقش هلال‌احمر در مدیریت بحران انجام گرفته است. به عبارتی، این تحقیق به دنبال ترسیم الگویی بود تا بتوان براساس آن در شرایط حساس و بحرانی، عملکرد روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر را تعیین کرد. روش: برای دستیابی به هدف تحقیق، دیدگاه‌های 27 صاحب‌نظر و متخصص ارتباطات و رسانه و کارشناسان بحران با روش کیفی و استفاده از روش مبنایی و تکنیک مصاحبۀ عمیق استخراج و تحلیل شد. مصاحبه‌شوندگان بر اساس نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، با توجه به اینکه در روش‌های پژوهش کیفی، تحقیق زمانی به پایان می‌رسد که محقق با سطحی از اشباع نظری روبه‌رو می‌شود، این تعداد نمونه انتخاب شد. یافته‌ها: داده‌های به دست آمده از گفت‌وگو با اساتید حوزۀ ارتباطات، مدیریت بحران و کارشناسان حوزۀ مدیریت بحران که بیانگر وظایف روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در زمان بحران است، در قالب یک الگوی 23 مرحله‌ای جمع‌بندی و معرفی شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش، به نوعی مبین الگوی تخصصی‌تر وظایف روابط عمومی به عنوان یک نهاد امدادرسان نسبت به نمونه پژوهش‌های خارجی انجام شده در این زمینه است. نخست به این دلیل که در میان تحقیقات و پژوهش‌هایی که در ایران در زمینۀ مدیریت بحران انجام شده، اثری به طور مستقیم به وظایف روابط عمومی در چرخۀ مدیریت بحران نپرداخته است. دوم اینکه، ارتباطات بحران و کارکرد روابط عمومی در مدیریت بحران از جمله پژوهش‌هایی است که به وفور در متون خارجی به آن پرداخته شده است، اما نتایج این پژوهش‌ها شامل الگوهای چند مرحله‌ای و بیشتر ده مرحله‌ای مدیریت بحران است که شباهت و همپوشانی بالایی با هم دارند و در واقع الگوی 23 مرحله‌ای به دست آمده از این پژوهش، علاوه بر اینکه تمامی نتایج الگوهای خارجی را در برداشته و تأیید می‌کند، حاوی نکات بسط یافته‌تری است که به شکل تخصصی، وظایف روابط عمومی یک نهاد امدادرسان را مشخص می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presenting a model for crisis public relations in Iranian Red Crescent society
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study was done considering the role of the Red Crescent society in crisis management. In other words, this study aimed to depict a model to determine the function of public relations unit of Iranian Red Crescent society in critical conditions. Method: In a study with qualitative method, basic and in-depth interviews were used to gather the viewpoints of experts and specialists in communications, media and crisis management. The participants were selected via convenience sampling. As a qualitative research ends after reaching theoretical saturation of the data, research sample reached to 27. Findings: The collected data were summarized and presented in the form of a 23-steps model. Conclusion: Our findings give some indications of a more specialized model of public relations duties as an aid unit compared to some other studies in Iran and foreign countries. First, as there are no direct studies on public relations duties among the researches done on crisis management in Iran; and second, despite numerous studies on crisis management and the role of public relations in other countries, most of the presented models have up to 10 steps which are similar and highly overlapped. In fact, our presented 23-step model in addition to containing all the results of previous studies includes more detailed and specialized points about the duties of a public relation unit of an aid organization
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید رحمتی رودسری | vahid rahmati roodsari


علی محمد مزیدی | ali mohammad

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی میبد (Islamic azad university of maybod)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386642.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات