این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ بین ویژگی‌های شخصیتی، خودکارآمدی و سبک‌های حل مسأله با تاب‌آوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اپراتوری خط ­اضطراری 112 هلال­احمر، فعالیت داوطلبانه‌ای است که به دلیل درگیرشدن با مشکلات و بحران­ها فشار روانی ­زیادی همراه دارد. لازمۀ مشاغل پراسترس، داشتن ویژگی‌های ­رفتاری و شخصیتی ­مشخصی است. از‌این‌رو­ هدف پژوهش حاضر بررسی ­رابطۀ ­بین ویژگی‌های­ شخصیتی، خودکارآمدی و سبک‌های­حل­مسأله با تاب­آوری در اپراتورهای ­مراکز پاسخگویی ­اضطراری هلال­احمر می‌باشد. روش: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 93 انجام شد. تمامی اپراتورهای ­مرد خط ­اضطراری 112 هلال­احمر سراسرکشور که درحال حاضر تعداد کل آنها 248 نفر است، در این تحقیق بررسی شدند. آزمودنی‌های این مطالعه 103 نفر اپراتور مرد ­شرکت­کننده­ بود که به روش نمونه­گیری­ غیراحتمالی دردسترس ­انتخاب شدند. پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیک، ویژگی‌های شخصیتی، خودکارآمدی، سبک‌های حل مسأله و تاب‌آوری در اختیار اپراتورهای گروه نمونه قرار گرفت. در نهایت 93 نفر از اپراتورها، پرسشنامه‌ها را به پژوهشگران عودت دادند. در این پژوهش از نرم‌افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها و آزمون‌های همبستگی، تحلیل واریانس و ­رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها: بر اساس یافته‌ها، ویژگی‌های ­شخصیتی برون‌گرایی و وجدان­مداری با تاب­آوری رابطۀ مثبت معنادار دارند و وجدان­مداری و خودکارآمدی قادر به پیش­بینی تاب­آوری اپراتورها می­باشد. از بین سبک‌های حل مسأله، رابطۀ سبک گرایشی با تاب‌آوری، مثبت و در سطح 05/0 معنا­دارست (209/0r=). رابطۀ تاب­آوری روان‌شناختی با سبک اعتماد (281/0 r=)، سبک خلاقانه (442/0r=) و سبک کارآمد (402/0 r=)، در سطح 01/0 معنی­دار است و از این میان، سبک مقابله‌ای خلاقانه می‌تواند 6/18درصد از تغییرات تاب­آوری را پیش­بینی­ کند. نتیجه­گیری: قرارگرفتن بلندمدت در برابر عوامل­ استرس­زا بدون ­توجه به نیازهای اپراتورها همچون زمان ­و مکان استراحت، مدت­ زمان ساعات­ کاری و فرصت­کم بین تماس‌ها برای تخلیۀ هیجانی ناشی از شنیدن اخبار حوادث می‌تواند با تأثیر بر سبک‌های حل مسأله اپراتورها، تاب‌آوری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه بر بهداشت روان و عملکرد شغلی آنها اثر سو داشته باشد. از‌این‌رو به­نظرمی­رسد حمایت روانی- ­اجتماعی اپراتورها می‌تواند به تحقق اهداف جمعیت ­هلال­احمر کمک­ کند. درضمن، براساس یافته­های­ پژوهش­ حاضر پیشنهاد می­شود پژوهش‌های گسترده­تری در خصوص ارزیابی با جزییات بیشتر نیازهای روان‌شناختی این­ گروه از امدادگران انجام گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between personality traits, self-efficacy and problem-solving styles with resilience in emergency response center operators 112
چکیده انگلیسی مقاله Background: The emergency line operator 112 is a voluntary activity in Red Crescent society which has lots of psychological pressure due to crisis and stress. Stressful jobs needs to identify behavioral and personality characteristics. Therefore, this study aims to investigate the relationship between personality traits, self-efficacy and problem solving styles with resiliency in emergency response center operators in Red Crescent society. Method: In this cross-sectional correlation study, all operator men (248) in emergency line 112 were studied in 2014. Then, 103 operators were selected by using convenience sampling and questionnaire of demographic data, self-efficacy and problem solving styles with resiliency. It is worth mentioning that about 93 persons completed the questionnaire. Finally, data was analyzed by using SPSS, variance and multiple regression. Results: The results are as follows: the personality traits of extraversion and conscious have a positive relationship with resilience; conscious and self-efficacy are able to predict the operators' resiliency; the approach style has a significant relationship with resilience about 0/05. (r=0/209). Also, the relationship of psychological resiliency with trust style, creative style and efficient style are meaningful r=0/281, r=0/442 and r=0/402 respectively. However, the copying creative style can predict 18/6% of resilience changes. Conclusion: Long-term exposure to stress factors regardless of the operators' needs such as time and place of rest, long working hours and little time between calls in order to evacuate the excitement of news events can impact on both operators' problem-solving styles and their resilience and have adverse effect on mental health and job performance. Therefore, psychosocial support of operators can facilitate the goals achievements of Red Crescent society. In addition, based on the findings of this study, further researches should be made in order to evaluate this group of relief workers with more detailed psychological needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیدا صراف زاده | sheida saraf zadeh


مینا نظری کمال | mina nazari kamal


مرتضی مرادی پور | morteza moradipour



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-195&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386657.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات