این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در رانندگان ایران در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حوادث ترافیکی به عنوان وقایع قابل پیش‌بینی و پیشگیری، از مشکلات سلامتی محسوب می‌شوند، زیرا هزینه‌های زیادی به کشورهای در حال توسعه وارد می‌‌‌کنند. مطالعۀ خصوصیات اپیدمیولوژیکی حوادث رانندگی، اطلاعات با ارزشی برای تشخیص اولویت‌های پژوهشی در اختیار می‌گذارد. این مطالعه، با هدف بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی رانندگان ایران در 1392 انجام شد. روش: این مطالعۀ مقطعی، با استفاده از داده‌های برنامۀ ثبت حوادث کل کشور مربوط به 1392 انجام شد. تمامی حوادث ترافیکی که مجروح برای دریافت خدمات به هر یک از بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی مراجعه کرده است در این تحقیق لحاظ شده‌اند که این تعداد 189329 مصدوم می‌باشد. میزان بروز حوادث عابران پیاده در هر ده هزار نفر محاسبه شد. برای نقشه‌بندی رخداد حوادث از نرم‌افزار GIS و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار 2010-Excel و 11 Stata استفاده شد. یافته‌ها: در مطالعۀ حاضر، همۀ رانندگانی که دچار حوادث ترافیکی شده بودند شامل 129506 مرد و 59823 زن بودند. همچنین مشاهده شد که میزان حوادث ترافیکی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 40/68 و 60/31 درصد) و بیشترین افراد آسیب‌دیده مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال است. در ضمن، بیشترین حوادث ترافیکی رانندگان در کوچه و خیابان (55 درصد) رخ داده بود. نتیجه‌گیری: میزان آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در رانندگان بسیار بالا و پیشگیری از آنها ضروری می‌باشد. بدین منظور شناسایی عوامل مرتبط با آسیب‌های ترافیکی برای طراحی یک مداخله مؤثر کمک کننده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حوادث ترافیکی، آسیب، رانندگان.

عنوان انگلیسی An epidemiologic study of traffic accidents on Iran drivers in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Background: Road traffic accidents, which are predictable and preventable events, have emerged as the serious health problems due to high costs for developing countries. The study of the epidemiology of traffic accidents provides valuable information for identifying research priorities. This study aimed to evaluate the epidemiology of road traffic accidents in Iran in 2013. Method: In this cross-sectional study, all traffic accidents which the injured (about 189329) referred or admitted to the public or private hospitals were selected and studied by using data from accidents record system in 2013. The rate of pedestrian accidents was estimated per ten thousands. Also, for data analysis EXCEL-2010, Stata 11 and GIS were used. Findings: In this study, all drivers (129506 male and 59823 female) who were injured in road accidents were studied. The results showed that men involved in more traffic accidents than women (68/40% and 31/60% respectively); also, most affected people were in the age group of 20 to 24 years, and most accidents occurred on the street (55%). Conclusion: Damages caused by traffic accidents in drivers are very high in the country and prevention is essential. Therefore, identifying factors with relevance to traffic accidents will be helpful in order to make effective interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله traffic accidents, injury, drivers

نویسندگان مقاله مهدی محمدیان | mahdi mohammadian


مریم افشاری | maryam afshari


سلمان خزایی | salman khazaie


حمید صالحی نیا | hamid salehiniya

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

عبدالله محمدیان هفشجانی | abdollah mohammadian hafshejani

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-186&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات