این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطۀ رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان صنایع نساجی جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سازمانهای موفق کارکنانی دارند که به مسئولیتهای رسمی بسنده نمیکنند، وقت و انرژی خود را بدون محدودیت، وقف شغل و سازمانشان میکنند. چنین رفتارهای نوعدوستانه که نه تجویزی است و نه درخواستی، موجب تسریع فعالیتهای سازمانی میشود. رفتار شهروندی سازمانی (OCB) به عنوان رفتارهای فردیای تعریف شده است که بصیرتی است و بهطور مستقیم و بهوضوح از طریق سیستم رسمی پاداش شناخته نشده و به آن پاداش داده نمیشود. یکی از عوامل مؤثر بر این رفتارها رضایت شغلی میباشد. رضایت شغلی را به عنوان «میزانی که کارکنان شغل و جنبههای گوناگون شغلشان را دوست دارند» تعریف کردهاند. روش: این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی انجام شد و جامعۀ مورد مطالعه در این تحقیق همۀ کارکنان صنایع نساجی جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق 123 نفر از کارکنان سازمان مورد مطالعه به روش نمونه-گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده که رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه 20 سؤالی (فرم کوتاه) رضایت شغلی مینهسوتا (MSQ) برای سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با نرمافزار SPSS و LISREL و با آزمون همبستگی و تحلیل مدل معادلات ساختاری و در سطح معنیداری 05/0انجام شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با میزان همبستگی (665/0) و نیز میان ابعاد رضایت شغلی، شامل رضایت درونی (684/0) و رضایت بیرونی (582/0)، با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ارتباط مثبت و معنیداری یافت شد. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در این تحقیق، سیستم منابع انسانی سازمان میتواند از طریق طراحی سیستمهای ارزیابی عملکرد، برنامههای دقیق توسعه مدیریت، تنظیم سیستمهای پرداخت منصفانه و طراحی اسباب و لوازم شغلی برای افزایش رضایت شغلی و در نهایت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان گام بردارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، صنایع نساجی هلالاحمر.
عنوان انگلیسی
The relationship between organizational citizenship behavior and job satisfaction in employees of Red Crescent society’s Textile Industries of Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Successful organizations have employees who go beyond their formal job responsibilities and freely give of their time and energy to succeed at the assigned job. Such altruism is neither prescribed nor required; yet it contributes to the smooth functioning of the organization. Organizational Citizenship Behavior (OCB) is defined as individual behavior that is discretionary, not directly or explicitly recognized by the formal reward system and that in the aggregate promotes the effective functioning of the organization. Job satisfaction is one of the affecting factors that influence it. Job satisfaction is defined as the degree to how people like their jobs and different aspects of their jobs. Method: In this desc riptive and correlative study, all employees of Red Crescent society's Textile Industries of Islamic Republic of Iran were studied and finally 123 persons were selected through simple random sampling method. Data were gathered using two questionnaires to measure Organizational Citizenship Behavior (OCB) and also the 20- items (short version) Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) to determine the levels of job satisfaction of employees. Data were analysis by SPSS and LISREL software with correlation (p=0.05). Findings: The results demonstrated that a significant and positive correlation was observed between Organizational Citizenship Behavior and Job Satisfaction (0.665); also, correlation between all dimensions of Job Satisfaction including internal Job Satisfaction (0.684), external Job Satisfaction (0.582), and Organizational Citizenship Behavior. Conclusion: According to findings, organization's human resources system can increase job satisfaction and organizational citizenship behavior by designing performance appraisal systems, accurate management development programs, and regulating fair payment systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمزه صمدی میارکلایی | hamzeh samadi miarkolaei
حسین صمدی میارکلایی | hossein samadi miarkolaei
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
عباس بابایی | abbas babaei
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قایمشهر (Islamic azad university of ghaemshahr)
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-190&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386670.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات