این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی آموزشهای مهارتی تیمهای جستجو و نجات بررسی تطبیقی آموزشهای مهارتی تیمهای جستجو و نجات در آوار جمعیت هلالاحمر ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل شاخص در کاهش خسارات جانی به ویژه تلفات آسیبدیدگان ناشی از زلزله پاسخگویی مؤثراست. از آنجا که توانمندسازی جوامع، زیربنای پاسخگویی مؤثر است، پژوهش حاضر با هدف تطبیق آموزش تیمهای جستجو و نجات در آوار ایران و تیمهای بینالمللی "جستجو و نجات شهری در ریزش سازهای" سازمان ملل انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع تطبیقی و در تحلیل آن از روش "مقایسه با وضعیت استاندارد" استفاده شده است. جمعآوری دادهها از طریق پایگاههای اطلاعرسانی رسمی ملّی و بینالمللی و مقررات و دستورالعملها انجام شده است. تیمهای ایران و تیمهای بینالمللی سازمان ملل از ابعادی نظیر سطح عملیات پاسخگویی، سطوح تیمی، نقش تیمها، ساختار تیمی و با تأکید بر متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشها مقایسه شد و پس از دستهبندی ویژگیها، تفاوتها و شباهتهای آنها تحلیل و بر مبنای آن پیشنهادات ارائه گردید. یافتهها: در متدولوژی آموزشی جمعیت هلالاحمر، دورهها بر اساس شرح وظایف تعریف شدهاند. در تیمهای جستجو و نجات ایران، سطح عملیاتی و طبقهبندی تیمی برای پاسخگویی تعریف نشده است. ساختار تیمی جمعیت از 5 مؤلفه تیمهای بینالمللی، دو مؤلفه جستجو و نجات را داراست. از نظر تعداد و ردۀ تخصصی با شاخصهای بینالمللی تفاوت دارد و نقش تیم به صورت بسیار کمرنگ در شرح وظایف اعضای تیم در نظر گرفته شده است. بحث و نتیجهگیری: در ایران سطح عملیات پاسخگویی و سطوح تیمی طبقهبندی نشدهاند. تیم جستجو و نجات در آوار ایران وظایف هر چهار سطح تیمهای USAR را (از سبک تا بینالمللی) یکجا بر عهده دارد. سازماندهی تیمهای مدیریت، فوریت درمانی و پشتیبانی اداری و پشتیبانی عملیات امداد و نجات مستقل از تیم جستجو و نجات است. متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشی تیمها با استانداردهای بینالمللی همخوان و هم سطح نیست. برای توانمندسازی جوامع روستایی تربیت پاسخگران اولیه و در جوامع شهری آموزش تیمها بر اساس معیارهای بینالمللی و متناسب با نوع سازۀ شهری ضرورت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندسازی، آوار، نجات، آموزش، بلایا.
عنوان انگلیسی
A comparative study of Search and Rescue Skills training in debris in Iranian Red Crescent Society with educational standards in United Nations
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Effective disaster response is a crucial factor in reducing casualty rate in the affected areas by earthquake. This study aims to compare training methodology for international USAR teams in Iran and United Nations. Method: In this comparative - desc riptive study, data was collected from national and international instructions, rules and regulations series and databa ses. Operational level, team roles and team structures were compared in national and international teams. The main focus of the study was on the training methodology and contents of the training programs. Findings: National training methodology is mainly ba sed on the role of desc riptions. Operational levels and team classifications are not defined in national teams. Team structure does not comprise all five components required by INSARAG guidelines. The number of staff and staff allocation are different from INSARAG guidelines. Team roles are not defined clearly. Conclusion: Operational level and teams had better to be classified according to structures. Existing independent teams can be integrated into five-component standard teams. Training methodology and components need improvement. Capacity building in rural areas may be improved by training first responders. In urban areas with structure material diversity, teams in different operational levels must be trained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empowerment, debris, rescue, training, disasters
نویسندگان مقاله
مریم جلالی | maryam jalali
پروین شفیعی مقدم | parvin shafiee moghadam
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-177&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات