این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر هوش هیجانی برمهارت‌های مدیران مؤثردر جمعیت هلال‌احمر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدیراناثربخش،کسانیهستندکهبهخوبیاز قابلیت‌هایهیجانی خودبهرهمی‌گیرندورابطۀاثربخش وسازندهبرقرارمی‌کنند.درواقع،مدیرانموفقبر ارتقایهوشهیجانیوپرورشقابلیت‌هایعاطفیتأکید دارند.هوش هیجانی، توانایی درک و شناخت صحیح هیجان‌های خود و دیگران آن گونه که هست،توانایی به کارگیری هیجان‌ها به منظور کمک به حل مشکلات و داشتن زندگی اثربخش، توانـــایی حفظ انگیـــزه، استقـــامت در بــرابر ناملایمات، تنظیم حالات روحی وهمدلی با دیگرانرا گویند.از این‌رو، این مطالعه بهبررسیتأثیر هوش هیجانی بر مهارت‌های مدیران مؤثر پرداخته است. روش: اینمطالعۀتوصیفی- تحلیلی،بااستفاده از روشسرشماری، همۀ مدیران جمعیت‌هلال‌احمر استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد را بررسی کرد(153=n). ابزار جمع‌آوری اطلاعات شاملمشخصاتفردی- اجتماعی،پرسشنامۀ استاندارد هوش هیجانی در 5 بُعد (زیرمقیاسقابلیت فردی شامل ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی و انگیزش و زیرمقیاس قابلیت اجتماعی شامل ابعاد همدلی و مهارت‌های اجتماعی)و پرسشنامۀ استاندارد مهارت‌های مدیران مؤثر، روایی و پایایی پرسشنامه‌ها بررسی و تأیید شد.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS21 و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید‌. یافته‌ها: در هوش هیجانی بین سطوح جنسیت و در مهارت‌های مدیران مؤثر بین سطوح سنوات خدمت اختلاف معناداری وجود داشت(0/05>p). تمامی ابعاد هوش هیجانی دارای همبستگی مثبت و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر بودند، هوش هیجانی نیز با ضریب همبستگی(0/001>p،0/55 =r) ارتباط مثبت نسبتاً قوی و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر داشت. بر اساس تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با روش گام به گام (Stepwise) ابعاد خودآگاهی (0/001>p،0/43=Beta)، همدلی (0/05>p،0/2=Beta)و مهارت‌های اجتماعی (0/001>p،0/3=Beta) هوش هیجانی به ترتیب به طور معناداری دارای بیشترین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی برای مهارت‌های مدیران مؤثر بودند. بحث و نتیجه‌گیری: هوش هیجانی با هر دو بُعد قابلیت اجتماعی یعنی همدلی و مهارت‌های اجتماعی و فقط با بُعد خودآگاهی از قابلیت فردی نقش مهمی در پیشگویی مهارت‌های مدیران مؤثر ایفا می‌کند‌. بنابراین به نظر می‌رسد برای افزایش مهارت‌های مدیران بهتر است روی قابلیت اجتماعی و بُعد خودکنترلی برنامه‌ریزی بیشتری انجام گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، مهارت‌های مدیران مؤثر، جمعیت هلال‌احمر

عنوان انگلیسی The impact of Emotional Intelligence on The Skills of Effective Managers in The Red Crescent Society
چکیده انگلیسی مقاله Background: Effective managers are referred to who take advantages of their potential emotion capacities and make an effective and constructive relations. in fact, successful managers focus on enhancing emotional intelligence and emotional nurturing capabilities. emotional intelligence is the ability to understand and correctly identify emotions in self and others as they are, The ability to use emotions to helping solve problems and Have an effective life, Ability to maintain motivation, Resistance against mild adverse, Setting the mood and Empathy with others, Therefore this study has surveyed the impact of emotional intelligence on the skills of effective managers. Methods: In this desc riptive-analytical study, census method was used with all managers in Red Crescent societies in provinces of Fars, Bushehr and Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad (n=153). Data collection tools included demographic characteristics, Standardized questionnaire, was of emotional intelligence in the five dimensions(Subscale individual capabilities consists of self- awareness, self-regulation and motivation, and Subscale social capabilities consists of empathy and social skills) and Standard questionnaires effective management skills. Reliability and validity of the questionnaire was reviewed and approved. Data were analyzed by using software SPSS-21 and desc riptive and inferential statistical methods. Findings: There were significant differences between gender levels in emotional intelligence and the levels also in effective managers skill there was an significant difference between levels of work experiences(p< 0.05). All aspects of emotional intelligence had a significant positive correlation with effective management skills, Emotional Intelligence with correlation coefficient (r=0.55, p< 0.01) had relatively strong and significant positive correlation with the skills of effective managers. ba sed on hierarchical multiple linear regression analysis with stepwise method, the dimension of self-awareness (Beta= 0.43), empathy (Beta= 0.2) and social skills (Beta= 0.3) of emotional intelligence had the most respectively significant predictive power for effective management skills (p< 0.05). Conclusion: Emotional intelligence with both dimensions of the social capability, i.e., empathy and social skills, and only with awareness dimension of the individual capability plays an important role in predicting the effective management skills. Therefore, to increase management skills, it is much better to do more planning for social capability and awareness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه رخشانی | tayebeh rakhshani


داوود شجاعی زاده | davood shojaiezadeh

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

سیدعلی اکبر احمدی | sayed aliakbar ahmadi

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد امین فرخی | mohammad amin farrokhi

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-169&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386684.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات