این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارزیابی آسیبپذیری سازهای مراکز آموزشی در برابر زلزله و شناسایی اماکن امن جهت سرپناه اضطراری پس از زلزله (مطالعه موردی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در هنگام زلزله مراکز آموزشی به دلیل حضور شمار قابل توجهی از دانشآموزان، معلمان و کارکنان در زمره مکانهای با آسیبپذیری بالا طبقهبندی میشوند و پس از رخداد زلزله نیز میتوانند به عنوان سرپناه اضطراری استفاده شوند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آسیبپذیری سازهای مراکز آموزشی یکی از محلههای غرب تهران و تعیین سازههای ایمن در زمان وقوع زلزله صورت پذیرفته است. روش: پژوهش کاربردی حاضر، به صورت موردی و در 4 مرحله انجام شد. برای ارزیابی مقاومت سازهای مراکز آموزشی از تکنیک ارزیابی بصری سریع RVS و برای ارزیابی وضعیت توزیع مراکز آموزشی امن جهت سرپناه اضطراری در زمان بحران از نرمافزار GIS استفاده شد. مجموعه یافتهها با تکنیک SWOT تحلیل شد. یافتهها: علیرغم قرارگیری این محله در منطقه با خطرپذیری نسبتاً پایین شهر تهران، مقاومت سازهای پایین بسیاری از مراکز آموزشی همراه با عدم رعایت ضوابط طراحی، موجب آسیبپذیری بالای این مراکز در زمان بحران خواهد شد که لازم است برای آن تدابیری اندیشیده شود. ضمن آنکه توزیع مراکز آموزشی امن محله به عنوان سرپناه اضطراری مناسب است. تحلیل SWOT نشان داد که وضعیت استراتژی این محدوده در موقعیت اقتضایی است. نتیجهگیری: با توجه به حساسیت مراکز آموزشی، بررسی آسیبپذیری و تحلیل عملکرد آنها در زمان قبل از وقوع زلزله ضروری است. راهبردهای پیشنهادی به منظور کاهش آسیبپذیری در دو گروه ایستا و پویا طبقهبندی و در مقاله ارائه گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیبپذیری سازهای، مراکز آموزشی، سرپناه اضطراری، زلزله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Schools Structural Seismic Vulnerability and Choosing of Safe Buildings for Emergency Shelter: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
.Background: In the case of occurring earthquake, education centers are classified into high vulnerable places because of existing high number of students, teachers and workers. These centers can be used as an emergency shelter after earthquake too. This study has been performed in one of neighborhoods in west of Tehran in order to evaluating the seismic structural vulnerability of education centers and choosing safe buildings for emergency shelters in earthquake. Methods: In this applied research study, RVS and GIS were used in four steps in order to evaluate the structural resistance of educational centers and distribution of secure training centers for emergency shelter in times of crisis respectively. Data was collected and analyzed by using SWOT. Findings: Despite being this neighborhood in the low-risk area of Tehran, low structural resistance of many educational centers, lack of design regulars and criteria make these centers vulnerable to disasters; therefore, some solutions must be found. Moreover, distribution of safe educational centers is necessary as the emergency shelters. SWOT analysis shows that the strategy situation is contingency. Conclusion: With regard to the importance of educational centers, the vulnerability and functional assessment before earthquake are necessary. Recommended strategies for reducing vulnerability have been classified into two static and dynamic groups
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز خردمند | mahnaz kheradmand
کتایون جهانگیری | katayoun jahangiri
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386693.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
2
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات