این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیلی بر نقش فاکتورهای انسانی مؤثر در بروز تصادفات جاده‌ای از دیدگاه رانندگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه:‌ امروزه تصادفات و خسارات ناشی از آن یکی از مشکلات عمده حمل و نقل جاده‌‌ای در کشور است. تحلیل‌های انجام شده درخصوص عوامل مؤثر بر تصادفات جاده‌‌ای نشان داده‌‌اند که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات به خود اختصاص داده است. بدین منظور، این پژوهش به بررسی و ریشه‌یابی عوامل انسانی و طبقه‌بندی آنها از دیدگاه رانندگان پرداخت و میزان تأثیر هریک از این عوامل را با رویکرد توصیفی- تحلیلی ارائه کرده است. روش‌:‌ پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کاربردی است. جامعه آماری مورد بررسی همه رانندگانی هستند که در محور سردشت- پیرانشهر واقع در استان آذربایجان غربی در فواصل سال‌‌های 92-91 دچار حادثه شده‌‌اند که طبق فرمول کوکران تعداد 217 نفر بررسی شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. همچنین روایی و اعتبار پرسشنامه با روایی سازه‌‌ای و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. به منظور توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات، از شاخص‌‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس ضریب رگرسیون محاسبه شده، ارتباط بین هر یک از ابعاد بیولوژیکی از قبیل نقایص شناختی، حرکتی و حسی- ادراکی نسبی در افراد، بیماری‌ها و معلولیت‌‌ها و کهولت سن، عوامل فردی و روان‌شناختی از قبیل مصرف مواد و الکل، سرعت زیاد، خواب آلودگی، سبقت‌‌های نابجا، بی‌توجهی به تابلوهای راهنما و هشداردهنده، رانندگی طولانی بدون استراحت، نبستن کمربند ایمنی، تجربه و سابقه تصادف قبلی، نداشتن اعتماد به نفس در رانندگی، استرس و عدم بازبینی دقیق وسیلۀ نقلیه و ابعاد قابلیت‌های کوتاه‌مدت از قبیل پرخوری، سیگار روشن کردن، استفاده از تلفن همراه و حتی صحبت کردن با مسافران با میزان و شدت تصادفات جاده‌‌ای تأیید گردید. این عوامل تحت عنوان کلی «رفتار پرخطر رانندگی» طبقه‌بندی می‌شوند و شامل هر نوع رفتاری است که خطر تصادف یا آسیب‌دیدگی به دنبال تصادفات را بیشتر می‌کند. زیربنای اصلی این نوع رفتارها همانند سایر رفتارهای روزمره زندگی افراد به الگوی شخصیتی و نگرش‌های کلی فرد وابسته است، اگر چه عوامل موقعیتی نیز در کاهش موقتی آنها تأثیر دارند. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت عوامل انسانی مرتبط با حوادث رانندگی در جاده‌ها در دو گروه کلی عواملی که وابسته به عملکرد نوروبیولوژیک انسان است، خارج از حیطه کنترل و مدیریت شخص در حال رانندگی است و عواملی که وابسته به زمینه‌های شخصیتی افراد است، در تعامل پیچیده با هم عمل می‌کنند. اغلب تجمعی از چند عامل را می-توان در یک فرد دید که با توجه به یافته‌های این تحقیق، ابعاد بیولوژیک، عوامل فردی و روان‌شناختی و ابعاد قابلیت‌های کوتاه‌مدت هر کدام به نحوی در بروز و شدت تصادفات جاده‌‌ای تأثیرگذار بودند. کلمات کلیدی: تصادفات جاده‌ای، عامل انسانی، رانندگان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات جاده‌ای، عامل انسانی، رانندگان.

عنوان انگلیسی The analysis of the role of human factors affecting the incidence of road accidents in drivers’ viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, accidents and damages caused by road transport are one of the major problems in the country. The performed analyses on the factors affecting road accidents have shown that the human factor plays the biggest role in accidents. Therefore, this study examined human factors and classified them from drivers' viewpoint; also offered the effect of each factor with analytical approach. Methods: In this cross-functional study, all affected drivers (217 persons) in Piranshahr- Sardasht road were examined by Cochran formula using self-administrated questionnaire in 2012-2013. Also, the validity and reliability were calculated by using cronbach's alpha. In order to analyze data, the parameters of frequency, mean, standard deviation and linear regression were used. Findings: The relationship between each of biological aspects with the extent and severity of road accidents were calculated and confirmed ba sed on the regression coefficient such as deficits in cognitive, motor, and sensory perception relative to individuals, diseases and disabilities and aging, personal and psychological factors such as drug and alcohol abuse, high speed, drowsiness, overtaking, ignoring the warning signs, long driving without rest, closing seatbelts, having experience and previous accident, lack of confidence in driving, stress and lack of accurate vehicle inspection, short-term capabilities such as overeating, smoking, using cell phone or even talking to passengers. These factors classified are known as "risky driving behavior" and included any type of behavior that increases the risk of accident or injury following the accident. Conclusion: According to the results, human factors related to traffic accidents on the road are in two general groups which related to human neurobiological performance and out of driver's control and management; also, factors related to the field of personality act together in complex interaction. The findings showed that several factors such as biological aspects, personal and psychological factors, and short-term capabilities can be seen in one person which influence on incidence and severity of road accidents
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله road accidents, human factors, drivers

نویسندگان مقاله خالد اسماعیل زاده | khaled esmaeelzadeh

سازمان های دیگر: دانشگاه ازاد سردشت

فایق عبداله زاده | faegh abdollahzadeh

سازمان های دیگر: دانشگاه ازاد سردشت


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-165&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 2
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات