این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان آتشنشانی منطقه ۴ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: همچنان که انسان نمیتواند جدا از فرهنگ زندگی کند، سازمان نیز بدون داشتن یک فرهنگ جامع و مدون، معنا و مفهومی نمیتواند داشته باشد. در حقیقت فرهنگ، روح سازمان است و بقای سازمان، منوط به داشتن یک فرهنگ سازمانی قوی و جامع است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان آتشنشانی منطقه 4 شهر تهران پرداخته است. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری، تمامی کارکنان شاغل در سازمان آتشنشانی منطقه 4 شهر تهران در سال 1391 میباشند. با استفاده از فرمول کوکران، 200 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. از روش نمونهگیری تصادفی لایهای/طبقهای استفاده شد. اعتبار صوری و پایایی ابزار اندازهگیری در سطح قابل قبول تائید شد. با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و تحلیل مسیر، فرضیهها بررسی شد. یافتهها: با توجه به نتایج بهدست آمده، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان، بالاتر از سطح متوسط (میانگین فرضی) است. در رضایت شغلی در جنبه ارتقا و ترفیع در سطح متوسط (میانگین فرضی) و در میزان حقوق و مزایا پائینتر از سطح متوسط (میانگین فرضی) به دست آمده است. بهعلاوه، ضریب همبستگی بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی (بُعد مدیریت تغییر، همسویی اهداف، توجه به ارباب رجوع، هماهنگی گروه کاری، هماهنگی قدرت) و رضایت شغلی به ترتیب 629/0r=، 565/0r=، 430/0 r=، 487/0 r=، 568/0r= میباشد. ازاینرو، بیشترین تأثیر، مربوط به بُعد مدیریت تغییر بر رضایت شغلی و کمترین تأثیر، مربوط به توجه به ارباب رجوع بر رضایت شغلی است. نتیجهگیری: از آنجا که بین متغیرهای مستقل بر وابسته رابطه مستقیم و مثبت مشاهده شده است و همچنین متغیرهای مستقل بر رضایت شغلی تأثیرگذار بوده است، هراندازه به مؤلفههای فرهنگ سازمانی توجه بیشتری شود، کارکنان از رضایت شغلی بیشتری برخوردار خواهند شد. ازاینرو، ضروری است، مدیران سازمان قبل از گماردن افراد در پستهای سازمانی از طریق شرکت افراد در کارگاههای آموزشی و دورههای ضمن خدمت از دارا بودن این ویژگیها در آنها اطمینان حاصل کنند و از این طریق گامهایی برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی، سازمان آتش-نشانی شهر تهران.
عنوان انگلیسی
Studying the Impact of Dimensions of Organizational Culture on Job Satisfaction of Firefighting Staff District 4, Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Just as human beings cannot live without culture, organizations too will not have meaning and sense without a comprehensive and compiled culture. In fact, culture is the spirit of an organization. Organization survives on the condition of having a strong and exhaustive organizational culture. On this basis, this research deals with studying the impact of organizational culture components on job satisfaction of firefighting staff of district 4 of Tehran. Methods: In this study, research method is applied as concerning research ob jective, and correlation-desc riptive as concerns method of gathering data. The statistical population consists of all employees working in firefighting organization of Tehran - district 4 in 2012. Two hundred employees were selected as sample population using Cochran Formula and ba sed on stratified random sampling. Formal value and reliability of measurement tools were confirmed on reasonable level. Hypotheses were examined using one-sample t tests and route analysis. Findings: The results of research indicate that the dominant organizational culture is above the average level (hypothetical mean). Job satisfaction was gained average (hypothetical mean) in promotion aspect and below average (hypothetical mean) in salary and allowances aspect. Correlation coefficient between organizational culture components (change management, goals alignment, attention to clients, coordination in work team, power coordination) and job satisfaction was respectively r=0.629, r=0.565, r=0.430, r=0.487, r=0568. That is why the most impact is associated with the impact of change management on job satisfaction, and the minimum impact is related to the impact of attention to clients on job satisfaction. Conclusion: A direct and positive relationship was observed among independent and dependent variables and independent variables were effective in job satisfaction. Hence, as more attention is given to organizational culture components, employees will have more job satisfaction. It is necessary for managers of organization assure that individuals have these characteristics before assigning them to organizational positions through their participation in educational workshops and in-service training courses. This way they can take appropriate measures to create job satisfaction in employees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی موسوی کیا | mahdi mousavi kia
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-153&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386702.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات