این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل پارامتر‌های ایمنی مؤثر در انتخاب مسیر‌های بهینه امداد و نجات
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وقوع زلزله، محیط‌های شهری مخصوصاً تهران را به شدت تهدید ‌می‌کند. بروز زلزله باعث ایجاد خرابی‌های گسترده می‌شود و ‌می‌تواند مصدومان و تلفات بسیاری به دنبال داشته باشد. اولین نیاز سانحه‌دیدگان زلزله نجات آنها و دریافت خدمات امدادی در کمترین زمان ممکن ‌است. برای تسریع در امداد‌رسانی باید بهینه‌ترین مسیر به لحاظ ایمنی مورد توجه قرار گیرد. از این رو در فاز پیش از بروز زلزله در بررسی ایمنی شبکه راه‌ها و تعین بهینه‌ترین مسیر، لازم است مجموعه‌ای از پارامترها با در نظر گرفتن اهمیت هریک از آنها لحاظ شوند. با توجه به این موضوع در این پژوهش، رویکرد تحلیل چند عاملی به منظور تعیین و ارزیابی پارامترهای ایمنی مؤثر در انتخاب مسیرهای بهینه امداد و نجات درون شهری پس از زلزله مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان نمونه در محله 13 آبان شهر تهران پیاده شده است. روش: در این تحقیق که نمونه‌ای از روش موردی و زمینه‌ای ‌می‌باشد، به تعیین پارامترهای مؤثر در ایمنی شبکه راه‌ها و تحلیل ارتباط بین آنها و میزان تأثیر هر یک از پارامترها در انتخاب بهینه‌ترین مسیر ایمن برای محله 13 آبان منطقه 20 شهرداری تهران پرداخته شده است. برای رسیدن به این منظور از مدل تحلیل فرایند سلسله مراتبی به عنوان مدل اصلی استفاده شده است. همچنین از قابلیت‌ها و تکنیک‌های تحلیل نرم‌افزار GIS مانند همپوشانی لایه‌های اطلاعاتی استفاده شده است. یافته‌ها: پارامترهای کاربری‌های خطرناک (از قبیل جایگاه‌های سوخت، مراکز نگهداری مواد شیمیایی و ...)، سازه‌های حمل و نقل (ازقبیل پل و تونل)، آسیب‌پذیری و خسارات سنگین وارده به ساختمان و تراکم جمعیت در تعیین مسیر بهینه ایمن امداد و نجات پارامترهای اصلی تأثیرگذارند که هر کدام دارای درجه اهمیتی متفاوت ‌هستند؛ به طوری که آسیب‌پذیری ساختمان‌های مجاور شبکه با 38 درصد بیشترین و تراکم جمعیت با 15 درصد کمترین ضریب اهمیت را دارند. درضمن تأثیرگذاری عواملی نظیر شیب معابر، فاصله از گسل و قنوات را هم نمی‌توان انکار کرد. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که تا کنون به تعیین و بهینه‌سازی مسیرهای امداد‌رسانی توجه شایسته‌ای نشده است. با تعیین و بهینه‌سازی مسیرهای امداد و نجات ‌می‌توان در کمترین زمان ممکن بیشترین خدمات امدادی را ارائه کرد. پارامترهای اصلی تأثیرگذار در تعیین شبکه معابر ایمن شامل تراکم جمعیت، آسیب‌پذیری و خسارات سنگین وارده به ساختمان‌ها، مستحدثات حمل و نقل و کاربری‌های خطرناک ‌می‌باشد. کلمات کلیدی: زلزله، مسیرهای امداد و نجات، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مدیریت بحران، بهینه‌سازی، محله 13 آبان تهران.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of safety parameters in the selection of optimal routes for search and Rescue (Case study: 13 Aban neighborhood of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Analysis of safety parameters in the selection of optimal routes for search and Rescue (Case study: 13 Aban neighborhood of Tehran) Correspondent Author: Ganjehi S, M.Sc in Natural Disaster Management, University of Tehran, Tehran, Iran Email: s.ganjehi@yahoo.com Omidvar B, Associate Professor, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran. Malekmohammadi B, Assistant Professor, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran. Norouzi Khatiri Kh, Ph.D. student of Environmental Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran. Abstract Background: Earthquake occurrence seriously threatens urban environments of Iran especially Tehran. Earthquake caused causes wide spread damage, many casualties and extensive damage. The most important needs of accidentalness after happening earthquake is to Rescue and relief services for them at least time as it is possible. In order to speed up relief, the most optimal rout in term of safety should be considered. Therefore, at the phase before earthquake to survey the safety of rood network and to determine the most optimal route, it is needed to take a series of parameters together with their importance into consideration. By considering this affair at the present study, analytic multi-factor approach to determine and evaluate effective safety parameters for selecting optimal routes to relief optimal routes within the city after occurrence of earthquake has been paid attention and this study was conducted as a pilot study at 13 Aban neighborhood of Tehran. Methods: At the present study, the research aimed to determine parameters affecting on safety of road networks and analyze the relationship between them and affecting amount of every parameters on selecting the most optimal safe route for 13 Aban neighborhood at the municipal district 20 of Tehran. Fording this, Analytic Hierarchy process model as the main model was employed. In addition, the capabilities and analytic techniques of GIS software such as layer coverage were used. Findings: some Parameters including dangerous usages, transportation buildings (such as bridge and tunnel), vulnerability and irreparable losses happened at buildings and population accumulation for determining the optimal safe route to relief as main affecting parameters, so that each of these parameters has different significance level. In addition, the effect of factors such as passage gradient, distance from fault and aqueducts cannot be ignored. Conclusion: The present study that determination and optimization of relief route haven't yet paid attention. Determination and optimization of relief routes can help to provide relay services more at possible least time. Parameters affecting on determination of safe road network include population accumulation, vulnerability and irreparable losses happened at buildings, transportation constructions and dangerous usages. Keywords: Earthquake, rescue & relief routes, Analytic hierarchy process (AHP), crisis management, optimization, 13 Aban district of Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرام ملک محمدی | b malekmohammadi


خدیجه نوروزی خطیری | kh norouzi khatiri

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

بابک امیدوار | b omidvar

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سجاد گنجه ای | s ganjehi

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-155&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386704.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 2
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات