این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در بین کارکنان جمعیت هلال احمر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رضایت شغلی و تعهد سازمانی را میتوان پیشنیازهای کارایی درونی و بیرونی سازمان دانست. هدف اصلی این مقاله بررسی میزان ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان جمعیت هلالاحمر استان همدان در سال 1389 است. روشها: تحقیق حاضر از نظر روش تحلیل دادهها، توصیفی-همبستگی است. از بین کارکنان جمعیت هلال احمر استان همدان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای/لایهای و با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر با پایایی 79/0 و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم با پایایی 93/0 بودهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای ضریب همبستگی، t تک نمونهای، مقایسه میانگینها، تجزیه واریانس یکطرفه و شفه استفاده شدهاست. یافتهها: نتایج نشان دادهاست، در رضایت شغلی، مؤلفههای رضایت از ماهیت کار، مدیریت (سرپرستی) و همکاران بالاتر از حد متوسط و در متغیر تعهد سازمانی، همۀ مؤلفهها بالاتر از حد متوسط بودهاند. تعهد سازمانی با تمامی ابعاد رضایت شغلی ارتباط معناداری داشت (45/0=r). بین کارکنان زن و مرد از نظر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین گروههای دارای مدارک تحصیلی متفاوت از نظر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، از آن جایی که بین ابعاد رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد و کمترین میزان رضایت کارکنان از فرصتهای ارتقا و رضایت از میزان حقوق و دستمزد میباشد، پیشنهاد میگردد مدیریت نیروی انسانی از طریق انتخاب کارکنان شایسته، اعطای پاداشهای بهموقع، مناسب و مبتنی بر ارزشیابی واقعی از عملکرد، افزایش حقوق و دستمزد با توجه به توانمندیها و قابلیتهای شغلی کارکنان و نظام پرداخت در سایر سازمانها، و فراهمآوردن فرصتهای مناسب برای ترفیع و ارتقای شغلی آنان، زمینۀ افزایش رضایت شغلی، دلبستگی و وفاداری نسبت به سازمان را در کارکنان ایجاد نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت شغلی، تعهد سازمانی، جمعیت هلال احمر
عنوان انگلیسی
The Analysis of Relationship between Job Satisfaction & Organizational Commitment in the staff of Hamadan Red Crescent Society
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Job satisfaction and organizational commitment are prerequisites of internal and external efficiency of an organization. This research aims to study the relationship between job satisfaction and organizational commitment in the staff of Hamadan Red Crescent Society in 2011. Methods: In this desc riptive-correlation study, staff of Hamadan Red Crescent Society (about 120) was selected and studied by using random sampling and Cochran's formula. Data was gathered by using both questionnaires of organizational commitment (Allen and Meyer) and job satisfaction (Visoki and Krom) (r=0/79 and r=0/93 respectively). For data analysis, it was used of correlation coefficient, one-sample t-test, one way ANOVA and Scheffe test. Findings: The results showed that the rate of job satisfaction was well above average in factors such as nature of work, management and coworkers; also, all of the components were more than average in organizational commitment. Organizational commitment had a significant relationship with all of job satisfaction dimensions (r=0.45). No significant difference was observed between male and female employees in job satisfaction and organizational commitment. Moreover, there was a significant difference in job satisfaction and organizational commitment among groups with different level of academic education. Conclusion: According to the findings, there is a relationship between dimensions of job satisfaction and organizational commitment; and the lowest level of employee satisfaction was related to the opportunities for job promotion and satisfaction with salary. Therefore, human resources management is recommended to promote and enhance the employee job satisfaction, loyalty and devotion to the organization by adopting some measures such as selection of qualified personnel; bestowing timely and appropriate rewards ba sed on accurate assessment of performance; increase in wages and salaries with regard to the staff capabilities and payment systems in other organizations; and providing opportunities for staff promotions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصور خوشخویی | mansour khoshkhouei
سیروس قنبری | sirous ghanbari
مهدی نامداری پژمان | mehdi namdari pejman
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
سید محسن هندی | seyed mohsen hendi
سازمان های دیگر
: هلال احمر همدان
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386738.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات