این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نظام جامع آموزش: الگویی برای آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش و پژوهش در مسائل امدادی و ارتقای سطح امدادرسانی زمینه مناسبی را برای کسب آمادگی امدادگران و بهینهسازی امر امداد و نجات فراهم میکند. این مقاله با هدف طراحی الگوی نظام جامع آموزشهای تخصصی امدادگران و نجاتگران جمعیت هلالاحمر تدوین شده است. روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعهای و از نظر نحوه گردآوری دادهها در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است و به صورت توصیفی- پیمایشی انجام شده است. ضمناً در این پژوهش از روش ترکیبی (تحقیق کیفی و کمّی) استفاده شده است. در این خصوص ابتدا با مطالعه و تحلیل اسناد و انجام مصاحبههای عمیق با 11 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش جمعیت هلالاحمر (به صورت هدفمند) به ترسیم وضع موجود آموزش هلالاحمر پرداخته شده و آسیبهای موجود در نظام آموزشهای تخصصی شناسایی شده است. سپس با تحلیل وضع موجود، آسیبهای احصا شده و ادبیات علمی، الگوی مطلوب آموزشهای تخصصی جمعیت طراحی گردید. الگوی طراحی شده از طریق پرسشنامه و با نظرات متخصصان آموزشهای تخصصی در هلالاحمر مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. روایی ابزار از نوع روایی محتوایی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (ضریب آلفای محاسبه شده برای مؤلفههای مختلف نظام آموزش تخصصی شامل نیازسنجی 95/0، طراحی 97/0، اجرا 97/0، ارزشیابی 96/0 و مکانیزمهای انگیزشی 96/0 میباشد) نشاندهنده قابلیت اطمینان بالای ابزار اندازهگیری است. تعداد نمونه مورد بررسی برای بخش اعتبارسنجی 17 نفر از مدیران و دستاندرکاران آموزشهای تخصصی میباشد. برای تحلیل آماری داده-ها نیز از آزمون t تک نمونهای و نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. یافتهها: در این تحقیق آسیبهای موجود در فرایند آموزشهای تخصصی هلالاحمر عبارت بودند از: بیتوجهی به نیازسنجی و نبود الگوی مدون در این زمینه، بیتوجهی به سازوکارهای طراحی برنامه آموزشی، اجرای نا مناسب دورههای آموزشی، عدم نظارت و ارزشیابی نظاممند دورههای آموزشی و کم توجهی به مکانیزمهای انگیزشی در فرایند آموزش. بر این اساس نظام جامع آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر الگویی شامل نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزمهای انگیزشی برای آموزش طراحی و ارائه کرده است. نتیجهگیری: الگوی طراحی شده برای آموزشهای تخصصی هلالاحمر در آن واحد، الگویی مفهومی و عملیاتی است که هم ادبیات علمی موجود در این زمینه را در نظر دارد و هم با انتخاب روش آمیخته در تحقیق و جمعآوری دادههای عمیق از وضع موجود و شرایط هلالاحمر توانسته بر عملی بودن اجرای الگوی حاضر در هلالاحمر صحه گذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگو، نظام جامع، آموزشهای تخصصی، جمعیت هلالاحمر
عنوان انگلیسی
The model for specialized training in Red Crescent Society
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Education and research in relief issue and its improvement for rescue workers provides an appropriate context and optimization to get ready. This paper aimed to design a comprehensive system of professional training for rescue and relief workers in Red Crescent society. Methods: This desc riptive-survey research is a developmental and non-experimental study in terms of goal and data collection. This study used of both qualitative and quantitative methods. Firstly, the exiting situation have been drawn and also damages have been assessed with studying and analyzing documents and using deep interviews with 11 training specialists and managers of Red Crescent Society (targeted interviews). Then, the optimal model of specialized training was organized. The designed pattern of questionnaire and the specialized training have been validated by relevant experts. The validity and reliability of research were calculated by content and Cronbach's alpha coefficient which indicated measurement instrument has high reliability (alpha coefficient was assessed for different components of specialized training system including need assessment= 0/95; design =0/97; implementation= 0/97; evaluation= 0/96 and motivational mechanisms= 0/96). About 17 managers and involved people in specialized training were accredited. One sample t-test and SPSS was used for data statistical analyzing. Findings: According to the results, the current deficits of professional training were as follows: lack of attention to the needs assessment; no systematic pattern in area; lack of mechanisms of designing training programs; lack of proper training courses; lack of systematic monitoring and evaluation of training courses; and little attention to the motivational mechanisms of learning process. Accordingly, the comprehensive system of specialized training is suggested a systematic pattern for Red Crescent society including need assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms for training. Conclusion: The designed model for specialized training is a conceptual and operational one which considers scientific literature in this field by using mixed methods and collecting data could confirm the feasibility of model validation in Red Crescent society
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوذر قاضیی | abouzar ghazee
جواد پورکریمی | javad pourkarimi
سازمان اصلی تایید شده
: جهاد دانشگاهی
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386740.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات