این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزشیابی کیفیت گروه‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران:
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزشیابی کیفیت مؤسسات علمی‌ـ‌ کاربردی ضروری است، چراکه منجر به بهبود مستمر کیفیت آنها خواهد شد. این پژوهش با کاربست الگوی سیستمی، در صدد ارزشیابی کیفیت درونداد‌ها، فرایند‌ها و برونداد‌های چهار گروه آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمی‌ـ‌کاربردی هلال ایران برآمده است. روش‌ها: پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های ترکیبی قرار دارد. در بخش کیفی، همه متخصصان در زمینه آموزش عالی، آموزش عالی علمی‌ـ‌کاربردی، ارزشیابی آموزش عالی، استانداردسازی در آموزش عالی، اساتید مؤسسه هلال ایران و اعضای هیأت علمی، تصمیم‌سازان و مدیران، صاحبان تألیف و ترجمه در حوزه آموزش عالی جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی پژوهش را تشکیل داده است. در این مرحله نمونه‌ها (20 نفر) با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردید. در بخش کمّی، مدیران‌ گروه، اعضای هیأت ‌علمی، همه دانشجویان، همه دانش‌آموختگان و همه کارفرمایان بلافصل (مستقیم) دانش‌آموختگان شاغل گروه‌‌های مورد ارزشیابی، جامعه آماری را تشکیل داده‌اند. در این مرحله برای انتخاب نمونه‌ها (341 نفر) از روش نمونه‌گیری «در دسترس» استفاده گردید. در مرحله کیفی از ابزار «مصاحبه نیمه هدایت شده» و در مرحله کمّی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در مرحله کمی از نرم‌افزار PASW Statistic 18 استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دروندادهای گروه‌های مورد ارزشیابی در سطح «نسبتاً مطلوبی» از کیفیت قرار دارند. همچنین کیفیت تنها عامل فرایندی تقریباً در تمام گروه‌ها در سطح «مطلوب»؛ و کیفیت عوامل بروندادی نیز در سطح «نسبتاً مطلوب» ارزشیابی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بیانگر وجود فاصله تا وضع مطلوب به‌ویژه در دروندادها و بروندادهاست. فهرست عوامل، ملاک‌ها و نشانگر‌های ارزشیابی شده سند بسیار مهمی برای مؤسسه هلال ایران و گروه‌های مورد ارزشیابی می‌باشد. وضعیت نسبتاً مطلوب و نامطلوب عوامل، ملاک‌ها و نشانگر‌ها در این سند به معنای نقاط مهم برای برنامه‌ریزی و بهبود می‌باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی کیفیت، الگوی سیستمی، درونداد، فرایند، برونداد.

عنوان انگلیسی Quality evaluation of departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology: application of system model
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: The quality evaluation of applied-science institutes is necessary due to the importance of continuous quality improvement. By using system model, current study has evaluated the inputs, processes and outputs of four departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology. Methods: In this mixed method study, 20 participants were interviewed in the qualitative phase. After content analysis of interviews and also using national and international experiences, 13 factors, 52 criteria, 280 indicators / judgment criteria were compiled in 3 sections including inputs, processes and outputs. On the basis of the results of qualitative phase, the questionnaires and checklist were prepared and completed by 341 participants including heads of departments, faculty members, students, alumni, and employers in the quantitative phase. Findings: According to the results, inputs and outputs of departments were evaluated at »fairly-desirable« level. Also the quality of process factor (teaching) was evaluated at »desirable «level. Conclusion: The results indicated that the evaluated departments have gap between their current situation and desirable situation especially in case of inputs and outputs. The list of evaluated factors, criteria, and indicators is a great document for Iran Helal institute of Applied-Science & Technology. Undesirable and fairly desirable level of some factors, criteria, and indicators in this document are spotlights for quality improvement and planning in this institute
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality evaluation, system model, input, process, output

نویسندگان مقاله مریم همتی | maryam hemmati


حسن رضا زین آبادی | hassanreza zeinabadi

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386741.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات