این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پایایی و روایی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلال‌احمر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلال‌احمر بود. روش‌ها: مقاله حاضر از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را تمامی مراجعه‌کنندگان به داروخانه جمعیت هلال‌احمر شیراز در زمستان 1390 تشکیل داده‌اند. به‌منظور انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس بهره گرفته شده است و 330 نفر به‌عنوان حجم جامعه نمونه بررسی شدند و پرسشنامه سنجش میزان رضایت از خدمات داروخانه را تکمیل کردند. به‌منظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش‌های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب تصنیفی) و روایی آن از شیوه‌های روایی صوری، محتوا و روایی سازه (تحلیل عوامل) استفاده شد. داده‌های پژوهش نیز توسط نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل پایایی همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ و تصنیفی را برای عامل کلی معادل88 /0 و 73/0 و ضریب آلفای کرونباخ را برای سه عامل "نحوه برخورد و تعامل کارکنان"، "کیفیت کلی خدمات‌دهی" و " محیط فیزیکی" به ترتیب معادل 92/0r=0، 75/0r=، 71/0r= نشان داد. مقادیر روایی محتوا و صوری نیز مناسب و مطلوب بود. نتایج تحلیل عوامل تأییدی به روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش نهایی واریماکس به‌منظور بررسی روایی سازه سه عامل استخراج گردید و نتایج نشان داد، در مجموع 3 عامل 23/62 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می‌نمایند. نتیجه‌گیری: پرسشنامه حاضر دارای پایایی مناسب و روایی مطلوب به‌منظور ارزیابی کیفیت خدمات داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر می‌باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مراجعه‌‌‌کننده، داروخانه، جمعیت هلال‌احمر، هنجاریابی.

عنوان انگلیسی Development and validation of an instrument to measure patient satisfaction with pharmacy services of Red Crescent society
چکیده انگلیسی مقاله Background: This research aimed to develop and validate the questionnaire in order to measure patients’ satisfaction with pharmacy services of Red Crescent society. Methods: This study was standardisation. In this study, about 330 people who referred to pharmacy of Red Crescent society of Shiraz Township were selected and studied by using purposive sampling in winter 2011. The reliability was assessed by internal-consistency method (Cronbach's alpha and split-half coefficient) and by content and construct validity (factors analysis) validity was measured. Data was analyzed by using SPSS. Findings: The results of internal consistency indicated that alpha coefficient and split-half for the total factors were 0/88 and 0/73; and alpha coefficient for the three factors of 'interpersonal aspects','services quality' and 'ambience' was 0/92, 0/75, 0/71 respectively. The values of face and content validity were appropriate. The result of factors analysis (with varimax rotation) indicated that three factors explained questionnaire variance (%62/23). Conclusion: The mentioned questionnaire had an appropriate validity and desired reliability in order to evaluate the quality of services in pharmacy of Red Crescent society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام کمرانیان زاده | elham komranian zade


محمد امین فرخی | mohammad amin farokhi


محمود حیدری | mahmood heydari


دکتر محمد رضا ابراهیمی | mohamadreza ebrahimi


کاظم خرم دل | kazem khoramdel



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات