این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی علل ریزش و کاهش داوطلبان جمعیت هلالاحمر استان چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی علل ترک همکاری داوطلبان جمعیت هلالاحمر استان چهارمحال و بختیاری و ارائه راهکار مناسب جهت ماندگاری اعضاء و داوطلبان بوده است. روشها: این مطالعه با روش مقطعی در سال 1390- 1389 و بهصورت نمونهگیری تصادفی بر روی 350 نفر از داوطلبان جمعیت هلالاحمر استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه 21 سئوالی محققساخته جمعآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) مورد بررسی قرارگرفت. یافتهها: نتایج آمار توصیفی: داوطلبان رسته مشارکت از بیشترین شناخت و رسته حمایت از کمترین شناخت نسبت به فعالیتهای جمعیت برخوردار بودند، بیشتر اعضاء از طریق مراجعه حضوری به جمعیت عضو شدند. اکثریت داوطلبان و اعضا، ضعف اصلی واحد داوطلبان را جذب اعضای جدید و ناکافی بودن اطلاعرسانی و تبلیغات دانستهاند. داوطلبان در درجه اول نداشتن برنامه و سازماندهی مناسب و در درجه دوم یک طرفه بودن فعالیتهای واحد داوطلبان و نداشتن هیچ منفعتی برای داوطلب را علت اصلی کاهش داوطلبان عنوان کردند. داوطلبان با پرداخت حق عضویت به صورت افتتاح حساب همیاران هلالاحمر موافق بودند. جذب اعضای جدید از طریق فراخوانهای عمومی و حضور مسئولین امور داوطلبان در ادارات و سازمانهای دولتی، از بیشترین درصد موافقت داوطلبان برخوردار بود. به منظور آشنایی بیشتر مردم با فعالیتهای مختلف سازمان، اکثریت اعضا تهیه و تدوین برنامههای مشترک با صدا و سیما را انتخاب نمودند. اکثریت اعضا، گروهبندی داوطلبان در رستههای چهارگانه براساس نوع مدرک تحصیلی را برگزیدند، تمایل به برگزاری دورههای تخصصی از دیدگاه ایشان بیشتر میباشد، ضعف گروههای چهارگانه را در آشنانبودن سرگروهها و رؤسای گروههای چهارگانه با دستورالعملهای مربوط به واحد داوطلبان دانستهاند. داوطلبان شرکتکردن در امر اهدای خون، جمعآوری اعانات از طریق صندوقهای جمعآوری کمکهای مردمی، راهاندازی پایگاههای داوطلبی را کاری خوب دانستند، داوطلبان معتقدند که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه باید در محل حادثه حاضر شوند و در بحث امدادرسانی یاریگر جمعیت باشند داوطلبان اجرای طرح همای رحمت، فرشتگان رحمت پروژههای داوطلبی را نیز بسیار خوب ارزیابی کردند. نتایج آمار استنباطی ٭ بین جنسیت، شغل و عضویت در جمعیت هلالاحمر رابطه معناداری مشاهده شد ( ٭ بین جنسیت و دلیل عضویت داوطلبان در جمعیت رابطه معناداری مشاهده نشد (> p=/05 خی دو=65/) ٭ بین نوع عضویت (عضو/ داوطلب) و میزان آشنایی با فعالیتهای جمعیت رابطه معناداری مشاهده شد. ( ٭ بین جنسیت و نحوه عضویت در جمعیت هلالاحمر رابطه معناداری مشاهده نشد. (< p=/05 خیدو=61/) ٭ بین رستههای عضویت و میزان آشنایی با فعالیتهای سازمان رابطه معناداری مشاهده شد. (p=/05خیدو = 002 /) نتیجهگیری: ضعف اصلی حوزه داوطلبان در جذب و نگهداری اعضای قدیمی و جدید در موارد زیر خلاصه میشود: ٭ ناکافی بودن اطلاعرسانی و تبلیغات ٭ نبود برنامه و سازماندهی مناسب جهت بهرهگیری از توانایی داوطلبان ٭ اجرای برنامههای یکطرفه به سود جمعیت و نداشتن هیچ منفعتی برای داوطلبان ٭ آشنایی اندک سرگروههای رستههای چهارگانه با دستورالعملها و وظایف داوطلبان ٭ پرداخت مبلغ بالای حق عضویت بدون توجیه ٭ تقسیمبندی غیرکارشناسی داوطلبان در رستههای چهارگانه ٭عدم برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای داوطلبان
کلیدواژههای فارسی مقاله
داوطلب، عضو، ریزش، کاهش
عنوان انگلیسی
Studying the causes of volunteers reduction and suggesting appropriate strategies in order to retain members in Red Crescent society of Charmahal & Bakhtiari
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: This study aims to investigate the causes of failure to cooperate with Red Crescent society volunteers in Charmahal & Bakhtiari and to suggest appropriate strategies in order to retain and keep members and volunteers. Methods: In this cross-sectional study, 350 volunteers were selected and studied in Red Crescent society of Charmahal & Bakhtiari province by accidental sampling in 2010-2011. Data was collected and analyzed by using a self administrated questionnaire (21 questions), inferential and desc riptive statistics (chi-square). Findings: Desc riptive statistics were as follows: volunteers in participation and support categories had the highest and lowest knowledge about the activities of Red Crescent society respectively; most members joined and attended voluntary to the Society; most volunteers and members believed that attracting new volunteers and inadequate information and advertisement were the main weakness of volunteers' unit; also they mentioned that the main reason of volunteering reduction were lack of proper plan and appropriate organizing in one hand and executing the one-way programs benefit to society and no benefit to volunteers in other hand. Volunteers agreed to pay membership fees as Hamyaran account in Red Crescent society. They highly agreed to attract new members through public calls and the presence of Red Crescent society officials in governmental organizations and departments. In order to familiarize people with Society activities, most volunteers selected production and editing programs common with Islamic Republic of Iran broadcasting. Volunteers mostly accepted the four-groups classifications should be according to their qualifications and tended to hold specialized courses. In their viewpoint, the heads unfamiliarity with related guidelines was the weakness of all four groups. Also, volunteers confirmed items such as participating in blood donation, collecting public donations, and establishing volunteers' ba ses. Volunteers believed they should be present at the scene of disasters in order to give relief along with Red Crescent Society in unexpected disasters. In volunteers' viewpoints, both plans of Homaye Rahmat and Fereshtegane Rahmat (Angels of Mercy) were very good. According to the inferential statistics results: there was a significant relationship between occupation, gender and membership 000/)=X2 p=/05); there was a significant relationship between membership category and familiarity with Red Crescent society activities (/007=X2 Conclusion: The main weakness of volunteers' unit in attracting and retaining old and new members and volunteers are summarized in the following cases such as: inadequate information and advertisement; lack of proper plan and appropriate organizing in order to utilize volunteers' capability; executing one-way programs benefit to Society and no benefit to volunteers; head little familiarity with volunteers' guidelines and tasks in four categories; paying membership fees without justification; incorrect classification of volunteers in four categories; and lack of specialized training courses for volunteers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
volunteer, member, reduction
نویسندگان مقاله
غلامرضا اسدیان | gholamreza asadian
محمد فروغی | mohammad foroughi
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سیداحمد مرتضوی | seyed ahmad mortazavi
فرزاد شهرانی | farzad shahrani
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی میمه (Islamic azad university of maymeh)
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386751.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات