این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کاربرد آزمون بالینی ساختار یافته عینی(OSCE) در ارزشیابی درس جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت‌های پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از روش‌های ارزشیابی در علوم پزشکی آزمون بالینی ساختار یافته عینی (OSCE) است. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد و تعیین روایی و پایایی OSCE جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1390 انجام شد. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و نتایج آزمون OSCE جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت‌های پزشکی با چک‌لیست‌های کنترل رفتار یادگیری در ایستگاه‌های روش و سؤالات چند گزینه‌ای ایستگاه‌های پرسش جمع‌آوری شد. برای تعیین روایی ملاکی و سازه از همبستگی نمرات OSCE با نمرات آزمون نظری و نمره کلی درس جابجایی و حمل مصدوم و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به دلیل کوچک بودن جامعه آماری، از روش تمام شماری بهره گرفته شد و حجم جامعه مورد بررسی شامل 32 دانشجوی ترم 3 بود که در 8 ایستگاه شرکت کرده بودند. داده‌ها با نرم‌افزار 16-SPSS آنالیز شد. یافته‌ها: میانگین نمرات OSCE 31/28 (81/8 ±) بود. روایی ملاکی همزمان ایستگاه‌ها با آزمون میان ترم برابر 58/0=r و همبستگی با آزمون نظری پایان ترم معادل 69/0=r بود (001/0> P). در روایی سازه OSCE بیشترین همبستگی درونی نمرات OSCE با نمره کل OSCE در ایستگاه هشتم وجود داشت (63/0=r ،00/0= P). پایایی OSCE باضریب آلفای کرونباخ 53/0=r بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، کاربرد OSCE را به عنوان ابزاری مناسب از لحاظ روایی ملاکی همزمان و سازه برای ارزشیابی درس جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت‌های پزشکی پیشنهاد می‌کند. با وجود در حد متوسط بودن ضریب پایایی OSCE در این مطالعه، می‌توان پایایی را با استفاده از روش‌های علمی- آموزشی افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی، پایایی، آزمون بالینی ساختار یافته عینی.

عنوان انگلیسی The Application, Validity and Reliability of objective Structured Clinical Examination (OSCE) for evaluation of carrying and transferring injured ones in Kermanshah Paramedics
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: ob jective Structured Clinical Examination (OSCE) is used for learning evaluation in medicine. This study was conducted in order to investigate the application, validity and reliability of OSCE in carrying and transferring injured ones in Emergency Medical Students in Kermanshah paramedics' faculty in 2011. Methods: In this desc riptive-correlation study, 32 students were participated in 8 stations. Data was collected by using checklists and multiple-choice questions in each station by examiners; also it was analyzed with SPSS-16. It was used of the methods of criterion related and construct and also internal Cronbach's coefficient in order to assess validity and reliability respectively. Findings: The results of this study were as follows: OSCE mean scores were 28.31 (±8.81); criterion related validity of stations with mid-term exam was 0.58; and the correlation coefficient with final theory exam was 0.69 (P< 0.001); construct validity between internal consistency of OSCE scores and total scores were significant in the eight station (r=0.63); reliability of OSCE with Cronbach's coefficient was r=0.53. Conclusion: According to this study, OSCE was a suitable tool with acceptable criterion related and construct validity for evaluation the course of carrying and transferring injured ones in Emergency Medical Students. In this study, the reliability was moderate and needed to be improved with scientific educational methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا رضا پور میرزا کلهری | reza pour mirza kalhori


بیژن صبور | bijan sabour

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

منصور منصور رضایی | mansour rezaei

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

ارسلان نادری پور | arsalan naderipour

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-95&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386760.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات