این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی و ارزیابی خطاهای بالقوه عملیات امداد و نجات تصادفات جاده ای
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: با توجه به آمار بالای تصادفات جادهای در ایران، عملیات امداد و نجات جادهای از اهمیت بالایی در نظام سلامت برخوردار است. بهکارگیری تکنیکهایی برای کاهش خطا در این فرایندها منجر به افزایش کیفیت این خدمات میگردد که این موضوع کاهش هزینهها و افزایش سلامت را دربرخواهد داشت. از عناصر اصلی سیستمهای مدیریت ایمنی، شناسایی مخاطرات، ارزیابی و کنترل آنها میباشد. در این تحقیق سعی شدهاست ضمن تعیین فرایندها و فعالیتهای مطلوب عملیات امداد و نجات جادهای، خطاهای این حوزه شناسایی و تحلیل شوند و در نهایت راهکارهایی در خصوص کاهش خطاها ارائه گردد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و روش مورد استفاده در ارزیابی، کیفی است. برای شناسایی و تحلیل خطاهای بالقوه موجود در عملیات امداد و نجات جادهای، مدل تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خطا (HFMEA) استفاده شده است. یافتهها: عملیات امداد و نجات جادهای به دو فرایند، 12 زیرفرایند و 53 فعالیت تقسیم شد. تحلیل و خطاهای احتمالی هر فعالیت شناسایی شد، که در مجموع در هر دو فرایند 147 خطا شناسایی، تحلیل و دلایل بالقوه آنها بررسیگردید. از خطاهای شناسایی شده، حدود 48 درصد مربوط به نیروی انسانی، 24 درصد مربوط به نقص تجهیزات، 11 درصد مربوط به روش و فرایند و الباقی به سایر موارد چون سیستم و محیط و غیره مربوط بودند. نتیجهگیری: مباحث مطرح شده در این تحقیق می-تواند در اجرای فرایند عملیات امداد و نجات تصادفات جادهای، اطلاعات اساسی مورد نیاز در بررسیهای ایمنی آتی را بهنحوی مطلوب حفظ کند و ارائه اقدامات پیشگیرانه، احتمال وقوع خطاها و پیامدهای حاصل از آنها را به حداقل رساند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی ریسک، عملیات امداد و نجات جادهای، HFMEA .
عنوان انگلیسی
Identification & assessment of the potential errors in relief and rescue operations in road accidents
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Due to the high rate of road accidents in Iran, rescue and relief operations in road are important in health system. Applying some techniques in order to reduce failure in these processes will lead to an increased quality of services; also cost reduction and health improvement will be some consequences. Some of the main Safety Management System elements including hazards and risk identification, assessment, and control them. This paper aimed to determine the optimal processes and relief and rescue operations in roads and also to assess and analyze the failure of this filed; and finally provide some solutions to reduce them. Methods: In this applicable and qualitative study, it was used of Health Care Failure Mode and Effect Analysis (HFMEA) in order to identify and analyze the potential errors and failure in relief and rescue operations in road accidents. Findings: The relief and rescue operations in road accidents were divided into two processes, 12 sub-processors, and also 53 activities. Each activity probable errors and failures was analyzed and identified; a total of 147 errors were determined and analyzed in both processes and their potential reasons were investigated. Among identified errors, 48 percent were related to manpower; 24 percent equipment malfunction; 11 percent method and process, and the rest was related to other cases such as system, environment, etc ba sed on the results. Conclusion: The issues raised in the article can preserve basic information for future safety studies in relief and rescue operations in road accidents; provide preventive measures and also minimize the likelihood of errors and their consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشاد فراهانی دلجو | f farahani deljoo
لیلا اظهری | l azhari
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
احسان ثقه ای | e saghehei
سازمان اصلی تایید شده
: جمعیت هلال احمر
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386766.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات