این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی کارآمدی آموزش‌های ایمنی بر آمادگی کارکنان در مقابله با شرایط استرس زا
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بهبود راهکارهای مقابله با شرایط بحرانی و استرس زا از اهمیت بسزایی برخوردار است. افراد در مقابل شرایط آسیب زا اولاً باید درک کنند که اقدامات پیشگیرانه آنان در مقابله با این شرایط مفید است (کاهش ادراک ناتوانی ایمنی) و ثانیاً آنان دارای مهارت و کاردانی برای مقابله با این شرایط هستند (افزایش ادراک خودکارآمدی ایمنی). این پژوهش به منظور بررسی کارآمدی آموزش‌های ایمنی بر خودکارآمدی و ناتوانی ایمنی ادراک شده کارکنان انجام شده است. روش‌ها: 204 نفر (101 نفر گروه آزمایش و 103 نفر گروه کنترل) مقیاس‌های خودکارآمدی و ناتوانی ایمنی ادراک شده کوهن، کامارک و مرملستین (1983) را قبل از یک دوره آموزش ایمنی 4 ساعته در شرکت ذوب آهن اصفهان تکمیل کردند. فقط اعضای گروه آزمایش در این دوره آموزشی شرکت کردند. این پرسشنامه تقریباً 30 روز بعد از آموزش، دوباره بر اعضای هر دو گروه اجرا شد. نتایج گروه آزمایش و کنترل با استفاده از آماره‌های توصیفی و کوواریانس مقایسه شدند. یافته‌ها: مقایسه بین دو گروه نشان داد که آموزش‌های ایمنی تأثیر معناداری بر کاهش ناتوانی ایمنی ادراک شده کارکنان داشت؛ اما تأثیر معناداری بر بهبود خودکارآمدی ایمنی ادراک شده آنان نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از اهمیت ارزیابی کارآمدی آموزش‌های ایمنی و تعیین اثربخشی آن بر متغیرهای مرتبط با بروز حوادث شغلی حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation efficacy of safety trainings about employees’ preparation to deal with stressful situations
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Developing strategies for dealing with stressful and critical situations are very important. In traumatic conditions, firstly people must understand that preventive measures can be beneficial to deal with in this situation (reducing perception of safety helplessness); secondly, they have the expertise and skill to deal with these conditions (increasing perception of safety self-efficacy). This research was carried out to evaluate effectiveness of safety trainings on employees' perceived safety self-efficacy and helplessness. Methods: About 204 individuals (101 in experimental group and 103 ones in control group) completed the perceived safety self-efficiency and perceived safety helplessness scales of Cohen, Kamarck & Mermelstein (1983) before a 4-hour safety training course in Isfahan Steel Company. Only the experimental group participated in this training course. This questionnaire almost implemented approximately 30 days after training for both groups. The results were compared using desc riptive indexes and covariance. Findings: Comparison between two groups showed that safety trainings had a significant effect on reducing the perceived safety helplessness of employees; but had no significant effect on perceived safety self-efficacy improvement. Conclusion: The results of this research maintain the importance of safety trainings evaluation and its effectiveness determination on variables related to the occupational accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عفت سادات مهدیزاده | e mahdizadeh


فریبا کیانی | f kiani

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حسین سماواتیان | h samavatyan

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات