این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر کارگاه آموزشی احیای قلبی- ریوی و مغزی (CPCR) برسطح دانش پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: احیای قلبی- ریوی شامل سلسله اقدامات منظم و هدفمندی است که برای بازگرداندن اعمال حیاتی اعضای مهم بدن یعنی قلب، ریه و مغز انجام میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر اجرای کارگاه آموزشی بر سطح دانش احیای قلبی- ریوی و مغزی پرستاران بر اساس دستورالعمل سال 2010 انجمن قلب آمریکا در سال 1389 انجام شد. روشها: این مطالعه، مطالعهای نیمه تجربی بهصورت مداخلهای برای سنجش دانش بلافاصله بعد از آموزش و دانش با تأخیر دو ماهه روی 130 نفر از پرستاران دانشگاه علومپزشکی تهران انجام شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه حاوی 20 سؤال بود که بر اساس متون و راهنمای 2010 انجمن قلب آمریکا طراحی شد. شیوه آموزش به دو صورت سخنرانی و عملی طی دو روز و هر روز به مدت 8 ساعت در دو قسمت محتوای پایه و پیشرفته انجام شد و اطلاعات با نرم افزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اختلاف معنیدار میزان آگاهی پایه و پیشرفته در مورد احیای قلبی - ریوی با توجه به میانگین نمرات قبل از آموزش (6/ 8) ، بلافاصله بعد از آموزش (9/14) و با تأخیر دو ماهه (2/13) بیانگر تأثیر مثبت آموزش بود. در برخی موضوعات شامل استفاده به موقع از الکتروشوک در ریتمهای قابل شوک دادن و اولین اقدام در برخورد با فرد دچار ایست قلبی تنفسی، آموزش کمترین تأثیر را داشت. نتیجهگیری: آموزش اصولی میتواند منجر به افزایش آگاهی پرستاران در زمینه احیای قلبی- ریوی پایه و پیشرفته شود. بر این اساس برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی منظم بهصورت تئوری و عملی توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارگاه آموزشی، احیای قلبی- ریوی و مغزی، پرستاران.
عنوان انگلیسی
CPCR Education Workshop Effect on Nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Cardio-Pulmonary Cerebral Resuscitation (CPCR) is a systematic and purposeful series of action has been using by nurses for restoring the vital function of central body organs such as heart, lung and brain. Apply of teaching is a numerous recommended method for improving nurses knowledge and skill related to PCPR in majority of published papers. Therefore, the aim of this study was to assessment of CPCR educational workshops effect on nurses knowledge ba sed on American Heart Association (AHA) guideline that has been done in 2010. Methods: Using a quasi-experimental study, the knowledge level of 130 nurses of Tehran university medical sciences was assessed in three steps including before, after, and 2 months later of holding the teaching workshop. Using a 20-item questionnaire on basic, advanced cardiac life support and CPCR according to AHA 2010 guideline, data were gathered. The method of teaching workshop was two integrated sections including lecturing and practical demonstration on basic and advanced CPCR concept during two days (16 hr). Using SPSS, the data were analyzed by applying desc riptive and analytical statistical tests. Findings: The discrepancy of average knowledge scores related to basic and advanced before teaching workshop (8.6), after (14.9), and 2 month later to the workshop (13.2) indicated the effect of teaching workshop. Comparing the means of the pre- test, post- test and test after 2 months was statistically significant. Nevertheless, in some parts such as on time applying of defibrillation and do the first step in patient with cardio respiratory arrest had the minimal effect from teaching workshop. Conclusion: Since the results indicated that the teaching workshop on basic and advanced CPCR can improve nursing related knowledge; therefore, holding the similar means as theoretical and practical courses in a regular ba se is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر سالاری | a salari
اسمعیل محمد نژاد | m mohammad nejad
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدعلی چراغی | ma cheraghi
associated professor, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-69&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386786.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات