این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رویکردهای مداخله‌ای برای کاهش آسیب‌های حاصل از حوادث رانندگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب‌ها و جراحت‌ها 12 درصد از بار کلی بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان سومین دلیل شایع مرگ و دلیل اصلی مرگ در سنین 40-1 سال تلقی می‌گردد. این آسیب‌ها عمدتاًَ در تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهد و مطابق با داده‌های سازمان بهداشت جهانی، مرگ‌های جاده‌ای حدود 25 درصد کل مرگ‌های ناشی از جراحت‌هاست. این مطالعه با هدف بررسی مروری بر رویکردهای جاری در دنیا برای کاهش مرگ و میر و بار بیماری حاصل از حوادث رانندگی انجام شده است. روش‌ها: در این مقاله مروری، مطالعات مرتبط بین سال‌های 2009-1990 از طریق بانک داده‌های Medline وCochrane Library و برخی از مقالات فارسی با کلمات کلیدی آسیب جاده‌ای، تصادف جاده‌ای، رفتار رانندگی، عوامل مؤثر، فاکتورهای انسانی مؤثر بر تصادفات، سایکولوژی تصادف، رویکردهای مداخله‌ای و بار بیماری جستجو شدند. یافته‌ها: مداخلات مورد نیاز را در نگاه کلی می‌توان در چهار گروه زیر خلاصه کرد: 1- اعمال قوانین و تأکید بر اجرا و حمایت از قوانین؛ 2- متناسب و هماهنگ کردن راننده، وسیله نقلیه و مجریان؛ 3- تقویت زیر‌ساخت‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریتی؛ 4- ارتباطات، آموزش و مشارکت عمومی. نتیجه‌گیری: تلاش برای سازمان‌دهی رویکردهای چند بعدی به عوامل مؤثر در تصادفات، با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و روانی هر منطقه امری بدیهی به نظر می‌رسد. مداخله مؤثر بر پایه درک مفهومی از تمامی عوامل دخیل در رانندگی شکل می‌گیرد؛ نگاه همه جانبه لازمه تأثیر بر مقولات پیچیده است. لذا قالب تئوریک مشخص و تفصیلی باید مهیا شود تا بتوان بر اساس آن مداخلات را طراحی کرد. دستورالعمل‌های موجود برای نیروهای درگیر و نقش‌آفرین درکنترل تصادفات ترافیکی نیازمند همکاری و تشریک مساعی همگانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جاده، راننده، رانندگی، تصادف، حوادث.

عنوان انگلیسی Interventional approaches in order to reduce injuries from car accidents
چکیده انگلیسی مقاله Background: Damages and injuries, which are about 12% of all kinds of diseases, are the third important reason of fatality in the age of 1 to 40 that mostly results from traffic accidents. According to World Health Organization data, 25 percent of total mortality belongs to death in roads. This study aims to study and to review all current approaches in order to reduce mortality of road accidents. Methods: In this review article, all relevant studies were searched and studied by using Medline and Cochrane library databank in1990-2009 and also some Persian papers with key words such as road injuries, road accident, driving behavior, effective human factors related to road accidents, psychology of accidents, and interventional approaches. Findings: The necessary interventions summarized in the four categories: 1) the emphasis on rules implementation and support; 2) providing coordination between drivers, vehicles and executives; 3) strengthening the infrastructure, information and management systems; 4) communication, public participation and education Conclusion: Attempt to organize multi-dimensional approaches depends on effective factors in accidents regarding the cultural, social and psychological states in the region. Effective intervention arises from a conceptual understanding of all factors involved in driving. Complex issues should be taken into consideration comprehensively. So, a detailed theoretical fr amework should be provided in order to design the necessary interventions. For this reason, the available instructions for the involved actors in controlling traffic accidents require public cooperation and collaboration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله road, driver, driving, accident, injury

نویسندگان مقاله غلامرضا خیرآبادی | gh kheirabadi


جعفر بوالهری | j bolhari

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386788.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات