این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه بین آسیب‌دیدگی روانی و خودکارآمد‌پنداری در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان زلزله‌زده بم
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: خودکارآمدپنداری یکی از متغیرهای روان‌شناختی مهم در زندگی فردی و اجتماعی است. خودکارآمدپنداری به این معنی است که فرد ضمن شناخت و آگاهی از توان و ظرفیت خود، به شایستگی و احساس کارایی خود در برخورد مؤثر با چالش‌ها، ضروریات و فرصت‌های محیطی و اعمال کنترل بر رویدادها، باور و اعتقاد داشته باشد. با توجه به اهداف پژوهش حاضر، خودکارآمدپنداری در موقعیت آسیب‌دیدگی روانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش‌ها: در این پژوهش برای ارزیابی خودکارآمد‌پنداری از پرسشنامه خودکارآمد‌پنداری بندورا و برای ارزیابی آسیب‌دیدگی روانی از پرسشنامه SCL-90-R دراگوتیس(1) استفاده شده است. حجم نمونه350 نفر دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستانی مدارس شهرستان زلزله‌زده بم در سال تحصیلی 1384- 1383 بوده است که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. تحقیق از نوع همبستگی و مقایسه‌ای بوده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میان آسیب‌دیدگی روانی و خودکارآمدپنداری رابطه معنی‌دار و منفی وجود دارد. سایر یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که : - تفاوتی میان دانش آموزان دختر و پسر از نظر میزان آسیب‌دیدگی روانی وجود ندارد. - خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی دانش‌آموزان دختر به طور معنی‌داری از دانش‌آموزان پسر بالاتر است. - میان خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی رابطه معنی‌دار و مستقیم وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتیجه به دست آمده بیانگر آن است که هر چه میزان خودکارآمدپنداری در بین دانش‌آموزان زلزله‌زده بم بیشتر باشد، میزان آسیب‌دیدگی روانی آنان کمتر است. کلمات کلیدی: آسیب‌دیدگی روانی، خودکارآمدپنداری، زلزله بم
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌دیدگی روانی، خودکارآمدپنداری، زلزله بم

عنوان انگلیسی Relationship between Psychological Injury and Self-Efficacy Beliefs in High School Students in Bam after Earthquake
چکیده انگلیسی مقاله Relationship between Psychological Injury and Self-Efficacy Beliefs in High School Students in Bam after Earthquake Amirian M, MA of Educational Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran Email: m_amirian@pcoiran.com Received: 2010-08-03 Accepted: 2010-09-05 Abstract: Background Self-efficacy beliefs are the important psychological variables in individual and social life. It helps people to understand his power and capacity and to believe his competence and performance in effective dealing with challenges, needs and opportunities, and to control the events. This research aims to evaluate self-efficacy beliefs in psychological injury case. Methods In this comparative and correlation research, it was used Bandura questionnaire and SCL -90 -R Dragotis questionnaire to evaluate self-efficacy beliefs and psychological injury respectively. By multistage random sampling method, about 350 of Bam high school male and female students were chosen during the academic year 2004-2005. Findings There was a significant negative correlation between psychological injury and self-efficacy beliefs. Other findings were as follows: male and female did not differ in psychological injury; girls performed better than boys in individual and collective self-efficacy beliefs; and also there was a meaningful and direct relation between individual and collective self-efficacy beliefs. Conclusion According to the results, there was a relation between psychological injury and self-efficacy beliefs; the more self-efficacy beliefs levels among high school children of Bam the less psychological injury are seen. Key words: psychological injury, self-efficacy beliefs, Bam earthquake
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychological injury, self-efficacy beliefs, Bam earthquake

نویسندگان مقاله مختار امیریان | m amirian



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386801.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات