این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
اندازهگیری کارایی شرکتهای بیمۀ منتخب با استفاده از مدلهای دومرحلهای همراه با تحلیل پنجرهای در تحلیل پوششی دادهها
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، ارزیابی شرکتهای بیمه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. ارزیابی شرکتهای بیمه نقش مهمی در بهبود عملکرد آنها دارد. یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی عملکرد، بهویژه در سالهای اخیر، تحلیل پوششی دادههاست. در این مقاله، تغییرات نرخ کارایی 5 شرکت بیمهای منتخب با توجه به عملکرد آنها در سالهای 1389 تا 1392، با استفاده از تحلیل پوششی دادهها همراه با تحلیل پنجرهای مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به جایگاه فرایندهای دومرحلهای در مطالعات اخیر و پیشرفت این نوع مدلها در سالهای اخیر، برای بررسی و ارزیابی شرکتهای بیمه از فرایندهای دومرحلهای استفاده شده است. مدل دومرحلهای مورد استفاده در این مطالعه، یکی از جدیدترین مدلهای دومرحلهای است که اشکالات مدلهای قبلی را برطرف کرده است. برای به دست آوردن اندازههای موجود در تحلیل پنجرهای از خروجیهای این مدل دومرحلهای استفاده شده است. نمرۀ کارایی مرحلۀ اول مربوط به عملکرد در بازاریابی خدمات بیمهای است و نمرۀ کارایی مرحلۀ دوم، سودآوری را نشان میدهد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که در طی سالهای 1389 تا 1392، دلایل ناکارایی شرکتها به وجود ضعف در مرحلۀ دوم مربوط میشود، یعنی شرکتهای بیمه اغلب در مرحلۀ سودآوری ضعیف عمل میکنند. برای رفع این مشکل، شرکتهای بیمه باید بتوانند در جهتی گام بردارند که خود را به اندازههای میانی بهینهای که برای آنها در نظر گرفته میشود، برسانند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در برخی از واحدها تفاوت زیادی بین اندازۀ میانی بهینۀ به دست آمده از مدل و اندازۀ میانی اولیه وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Efficiency Measurement of Selected Insurance Companies Using Two-Stage DEA Models along with Window Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, evaluation of insurance companies is taken into consideration by many researchers. Evaluation of insurance companies has an important effect on the improvement of their performance. Data envelopment analysis (DEA) is one of the most popular methods of performance assessment. In this paper, two-stage DEA window analysis is used to study the changes in efficiency rates of five insurance companies from 2010 to 2013. Considering the role of two-stage DEA models and their development in recent years, we use one of the newest two-stage processes that has eliminated the drawbacks of earlier models. We employ the outputs of this model for deriving the measures filling the window analysis cells. The first and second stage efficiency scores respectively reflect marketing performance and profitability of the insurance company. The results show that inefficient companies have weak performance in the second stage between 2010 and 2013. To fix this problem, the insurance companies should approach intermediate levels of efficiency. Our findings show that for some companies there is a significant gap between the initial and optimal intermediate measures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد رضا علیرضایی | mohammad reza
دانشیار گروه ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
زهرا چراغعلی |
کارشناسی ارشد رشتۀ ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
فاطمه رخشان |
دانشجوی دکتری رشتۀ ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران نویسندۀ مسئول ،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jir.irc.ac.ir/article_45147_836b413ccbd2838b78c2ba25c973b077.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1470/article-1470-386976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات