این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۴۳-۴۷

عنوان فارسی بررسی دانش، نگرش عملکرد وعوامل مرتبط با آن در مادران کودکان مبتلا به تشنج تب بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های۸۶-۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تشنج ناشی از تب شایع ترین اختلال عصبی و شایع­ترین نوع تشنج در کودکان زیر 6 سال می باشد. با توجه به نقش مهم مادر در کنترل این بیماری و ماهیت نگران کننده آن، این مطالعه به منظور بررسی دانش، نگرش و عملکرد مادران و نیز تعیین نقش آموزش دردانش، نگرش و عملکرد آنها انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی بر روی 106 مادر با کودک مبتلا به تب و تشنج مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 86-1385 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه­ای شامل 49 سوال بود که 18 سوال آن مربوط به مشخصات، 7 سوال مربوط به دانش، 16 سوال مربوط به نگرش و 8 سوال مربوط به عملکرد بود. پرسشنامه توسط دستیار تکمیل می­گردید و اطلاعات با کمک شاخص­های توصیفی و با آزمون های t زوجی و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: این مطالعه نشان داد که 32 نفر (2/30 درصد) دانش ضعیف، 44 نفر (5/41 درصد) دانش متوسط و 30 نفر (3/28 درصد) دانش خوب داشتند. از طرفی طی مطالعه مشخص شد 11 نفر (3/32 درصد) مادران با آموزش قبلی، دانش خوب، 19 نفر (9/55 درصد) دانش متوسط و 4 نفر (8/11 درصد) دانش ضعیف داشتند. در مقابل، 9/38 درصد از مادران بدون آموزش قبلی دارای دانش ضعیف بودند و تنها 19 نفر (4/26 درصد) دارای دانش خوب بودند (05/0 p< ). 24 نفر (6/22 درصد) نگرش ضعیف، 45 نفر (5/42 درصد) نگرش متوسط و 37 نفر (9/34 درصد) نگرش خوب داشتند. از طرف دیگر در طی مطالعه مشخص شد، 15 نفر (1/44 درصد) مادران با آموزش قبلی، نگرش خوب، 16 نفر (1/47 درصد) نگرش متوسط و3 نفر(8/8 درصد) نگرش ضعیف داشتند. در مقابل 21 نفر (2/29 درصد) از مادرانی که آموزش قبلی نداشتند دارای نگرش ضعیف بودند و 29 نفر (3/40 درصد) دارای نگرش متوسط و 22 نفر (5/30 درصد) دارای نگرش خوب بودند (05/0 p< ). 64 نفر (4/60 درصد) عملکرد ضعیف، 29 نفر (4/27 درصد) عملکرد متوسط و 13 نفر(2/12 درصد) عملکرد خوب داشتند از طرف دیگر طی مطالعه مشخص شد 7 نفر (6/20 درصد) از مادران با آموزش قبلی، عملکرد خوب، 14نفر( 2/41 درصد) عملکرد متوسط و13 نفر(8/8 3 درصد) عملکرد ضعیف داشتند. در مقابل 6 نفر (4/8 درصد) از مادرانی که آموزش قبلی نداشتند دارای عملکرد خوب، 15 نفر (8/20 درصد) عملکرد متوسط و 51 نفر (8/70 درصد) عملکرد ضعیف داشتند (5 0/0 p< ). نتیجه­گیری: با توجه به اینکه اغلب مادران دانش، نگرش و عملکرد ضعیف و متوسط داشتند و طی مطالعه مشخص شد آموزش قبلی در بهبود دانش، نگرش و عملکرد موثر می­باشد، ارتقاء آنها جهت کمک به کودک مبتلا به تب تشنج ضروری به نظر می­رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تشنج تب، دانش، نگرش، عملکرد

عنوان انگلیسی Evaluating of knowledge, attitude, practice and related factors in mothers of children with febrile convulsion at Kashan during 2006-2007.
چکیده انگلیسی مقاله Background: Febrile convulsion is the most common neurological disorder in children below the age of 6. Considering the important role of mothers to control the disease, the present study was carried out to assess the knowledge, attitude and practice of mothers of children with febrile convulsion at Kashan, during 2006-2007. Materials and Methods: Using a cross-sectional design this study was carried out on 106 mothers of children with febrile convulsion (classicified into two groups based on receiving/not receiving the educational program) at Kashan during 2006-2007. The educated group consisted of 34 cases. The questionnaire consisted of 49 questions: 18 questions on identity 7 questions on knowledge 16 questions on attitude and 8 questions on practice. Statistical analyses were done using descriptive indices, Fisher-exact and Chi-square tests. Results: 32 cases (30/2%) had poor, 44 (41/5%) moderate and 30 (28/3%) good knowledge. Among the educated mothers 11 cases (32.3%) had good, 19 cases (55.9%) moderate and 4 cases (11.8%) poor knowledge, while in uneducated mothers 19 cases (26.4%) had good, 25 cases (34.7%) moderate and 28 cases (38.9%) poor knowledge (p< 0.05). Twenty-four cases (22/6%) had poor, 45 cases (42/5%) moderate and 37 cases (34/9%) good attitude. In the educated mothers 15 (44.1%) had good attitude, 6 (47.1%) had moderate attitude and 3 (8.8%) had poor attitude, while in uneducated mothers 22 (30.5%) had good attitude, 29 (40.3%) had moderate attitude and 21 (29.2%) had poor attitude (p>0.05). Sixty-four cases (60/4%) had poor, 29 cases (27/4%) moderate and 13 cases (38/8%) good practice. In the educated mothers 7 cases (20.6%) had good, 14 cases (41.2%) and 13 cases (38.8%) poor practices, while in uneducated mothers 6 cases (8.4%) had good practices, 15 cases (20.8%) moderate practices and 51cases (70.8%) poor practices (p< 0.05). Conclusion: Considering the first line role of mothers in treatment, improving their knowledge, attitude and practice through providing educational pamphlets to help the children with febrile convulsion is considered vital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Febrile convulsion, Knowledge, Attitude, Practice

نویسندگان مقاله احمد طالبیان | ahmad talebian


علی هنر پیشه | ali honarpisheh


بهزاد برکتین | behzad barekatain
department of pediatrics, medicine faculty, kashan university of medical sciences, kashan, iran
جاده راوند، بیمارستان شهید بهشتی،گروه اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

محسن تقدسی | mohsen taghadosi


سید غلامعباس موسوی | sayed gholam abbas mousavi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-676&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات