این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۷-۱۴۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش رسمی بر دموکراسی در کشورهای منتخب اُپک و سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی
چکیده فارسی مقاله ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک می­کند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری داده­های تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافته­های تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده می­شود. این تفاوت در نتایج بیان­گر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع می­شود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Formal Education on Democracy in Selected Countries of OPEC and OECD
چکیده انگلیسی مقاله Literature of education economics contends that more schooling of a society helps to the strengthening and institutionalization of democracy. Accordingly, the purpose of this study is to study the effect of education on democracy in OPEC (as developing) and OECD (as developed) countries. This study uses panel data model and generalized method of moments (GMM) during the period 1970-2010. Alongside of education as the main variable, we used other variables such as urbanization, life expectancy and GDP per capita as control variables. The results suggest a positive impact of education on democracy in OECD countries but not in OPEC members. GDP per capita has positive and significant impact on democracy of OECD countries, while this effect for the countries of OPEC is negative.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, democracy, Panel data, OPEC, OECD

نویسندگان مقاله وحید مهربانی |
استادیار اقتصاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

اسفندیار جهانگرد |
استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

الهه میثاقی فر |
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهدی نوری |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jppolicy.ut.ac.ir/article_60839_4c60be358e8212abc9b3bd3749fe8d08.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/925/article-925-387527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات