این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۵-۴۴
عنوان فارسی
مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر در ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه محصول سبز (مطالعه موردی: ارزیابی و انتخاب طرح محصول سبز در صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین)
چکیده فارسی مقاله
امروزه محیط زیست به طور فزایندهای به مسأله حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی اثرات زیستمحیطی محصول بهداشتی برای شناسایی و توسعه محصول سبز میباشد. این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM)) و نوعی رویکرد تصمیمگیری فازی شامل تحلیل توسعهای فازی (EA) و TOPSIS سلسلهمراتبی فازی استفاده میکند. همچنین از خبرگان صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین به منظور شناسایی معیارهای مؤثر و کلیدی در ارزیابی اثرات زیستمحیطی، شناسایی و توسعه محصول سبز بهره میبرد. یافتهها نشان میدهد که طرح (2) محصول شوینده عملکرد محیطی بهتری نسبت به طرح (1) در چهار مرحله چرخه عمر دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده مدیران شرکتهای تولیدکننده محصولات بهداشتی استان قزوین باید به منظور کاهش اثرات زیستمحیطی محصولات شوینده خود، هفت معیارکلیدی مذکور در پژوهش را در برنامهریزی برای ارزیابی اثرات زیستمحیطی و تولید محصول بهداشتی سبز مد نظر قرار دهند. همچنین با مطالعه بیشتر در انتخاب روش مناسب ارزیابی اثرات زیستمحیطی، محصولات سبز را شناسایی و از ورود محصولات بهداشتی ناسازگار با محیط زیست به بازار جلوگیری نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Interpretive Structural Modeling of Affecting Factors in Evaluating the Environmental Impacts of Green Product Development (Case Study: Green Product Design Assessment and Selection of Industry of Sanitary Accessories of Qazvin)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, the environment has become increasingly crucial issue for all classes of people, both in the customer and what the place manufacturer. The main purpose of this study is to provide a method for evaluating health product environmental impact is to identify and develop green product.This study uses to analyze the data Interpretive Structural Modeling (ISM) Method and a fuzzy decision-making approach includes Fuzzy Extent Analysis (EA) and fuzzy hierarchical TOPSIS. Also, uses experts' industry of sanitary accessories in Qazvin in order to identify effective and key criteria in environmental impact assessment, Identify and development of green product. The results shows that design (2) has cleaning products to better environmental performance than the plan (1) in a four-stage life cycle. According to obtained results managers of accessories products manufacturer of Qazvin in order to reduce the environmental impact of its cleaning products, must consider seven key criteria in this study to planning and assessment the environmental impact and green accessories production. Also, these can with more study selects an appropriate method of assessment the environmental impact of green products and prevents from entering incompatible accessories products with environment to market.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رویا پرهیزکاری |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
صفر فضلی |
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://journal.saim.ir/article_23631_aac38eab0e55a72e546e8febbd84a2c1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1432/article-1432-388108.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات