این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهشنامه تاریخ اسلام
، جلد ۱، شماره ۹، صفحات ۱۳۵-۱۵۱
عنوان فارسی
موسیقی حجاز در عصر امویان
چکیده فارسی مقاله
موسیقی حجاز در عصر امویان محمّد سپهری* چکیده هنر با همه شاخههای آن مانند نقاشی، تذهیب و نگارگری تا موسیقی و معماری، از وجوه ماندگار فرهنگ و تمدن اسلامی است که با تعالی و معارف دینی اسلامی پیوند دارد؛ چنانکه مسجد؛ یعنی مهمترین پایگاه عبادی مسلمانان را تالار (گالری) هنرهای اسلامی خواندهاند و این خود از جایگاه مهم هنرو نیز توجه مؤمنان و عالمان دینی به این حوزه بس ارجمند تمدن اسلامی حکایت میکند. از این میان، موسیقی از منظرهای گوناگونی مهم است؛ چنانکه می توان این شاخه دلنواز و جذاب هنر را همزاد آدمی دانست. البته آیین مسلمانی، موسیقی را در چارچوب آموزههای خود تعریف کرده است و عالمان دینی و فقیهان مسلمان همواره در برابر آن دیدگاههای ویژهای عرضه کردهاند. بررسی این موضوع از حوصله این مقاله بیرون است، اما همواره ترانهسرایان، نوازندگان و خوانندگانی در جامعه اسلامی بودهاند که به دور از چشم و گوش فقیهان سختگیر، گوش و جان مخاطبان خود را مینواختهاند؛ چنانکه موسیقی در مکه و مدینۀ سده نخست هجری، به اندازهای پیشرفت کرده بود که اهل این دو مکتب، گوی سبقت را از همه رقیبان خود ربودند و شهره آفاق شدند. پرسش اصلی مقاله این است که چه عامل یا عواملی موجب شد که کمتر از یک سده، موسیقی مکه و مدینه تا این پایه رشد کند؟ گمان میرود سیاست امویان بهویژه معاویه، چنین بوده باشد تا مردم حجاز به عیش و نوش سرگرم و از عرصههای جهاد و مبارزه با انحراف و طاغوت دور شوند. به همین سبب هزینههای گزافی میان شهروندان مکه و مدینه توزیع و کارهای غیر سیاسی گوناگونی همچون شعرخوانی، موسیقی و آواز تشویق میشد. افزون بر این، رویداد کربلا، واقعه حره و محاصره حرم مکی را از علل اصلی گرایش ساکنان حجاز به موسیقی و نغمههای دلنواز مطربان میتوان برشمرد. این مقاله به بررسی همین موضوع میپردازد و شخصیتهای برجسته دو مکتب موسیقی مکه و مدینه را بازمیشناساند. * استاد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، گروه تاریخ، تهران، ایران. Sepehran55@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکه، مدینه، موسیقی، خوانندگان، نوازندگان، امویان
عنوان انگلیسی
Hejaz Music during the Omavid Era
چکیده انگلیسی مقاله
Hejaz Music during the Omavid Era Mohammad Sepehri[1] Abstract Art with all its branches including painting, illumination, portrait painting, music and architecture are among lasting aspects of Islamic culture and civilization. Islamic art is highly integrated with transcendence and Islamic understanding; in a way that mosque as the main religious centre for Muslims is also called “gallery” of Islamic arts. This indicates the high status and elevated position of art among Muslim believers and religious scholars. Among other branches of art, music is quite important from several aspects; in a way that we can consider this amusing and attracting branch of art as mankind’s twin. Of course, Islam has defined music within particular frameworks and religious scholars and Muslim jurists have held certain perspectives with regard to it, which are beyond the scope of this study. However, there have always been songwriters, musicians, and singers in Islamic societies who—through acting in contradiction to the ideas of strict jurists—have amused their listeners with their charming music; in a way that, during the first Islamic century, music grew and developed tremendously in Mecca and Medina and made these two schools surpass the rivals. The main question investigated in this study is what factor or factors contributed to the tremendous growth of music in Mecca and Medina in less than a century. The assumption is that there were policies adopted by the Omavids—particularly Moaviyeh—to make people engaged with luxury and pleasure and separate them from jihad and fighting with corruption and oppression. In this vein, they capitalized on spreading and encouraging various non-political affairs like poetry reading, singing and music among people of Mecca and Medina. Furthermore, the battle of Karbala, Horreh event and capture of holy Mecca are assumed to be among the main factors in making people attracted to charming music and songs played by musicians. The present study, through focusing on this issue, attempts to recognize the outstanding Mecca and Medina music figures. [1]. Professor of History at Islamic Azad University Tehran Branch. Tehran. Iran. Sepehran55@yahoo.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mecca, Medina, Music, Singers, Musicians, Omavids.
نویسندگان مقاله
محمد سپهری |
نشانی اینترنتی
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1472/article-1472-388259.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات