این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک
چکیده فارسی مقاله اهداف: دیابت نوع یک بیماری خانواده نام گرفته است، چرا که ابتلای فرزند به دیابت سیستم خانواده را با فشارها و تنش‌های فراوانی مواجه می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله با تنیدگی بر نشانه‌های بالینی مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک بوده است. ابزار و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به دیابت مراجعه‌کننده به انجمن دیابت تهران تشکیل می‌دادند. از بین مراجعه‌کنندگان 40 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی مهارت‌های مقابله با تنیدگی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) استفاده شده است. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه آزمایشی با پس آزمون گروه کنترل در نمره کل افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد(001/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش به منظور کاهش شدت نشانه‌های بالینی خصوصاً استرس در مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت آموزش این مهارت‍­ها توصیه می‍­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت نوع یک، مهارت‌های مقابله‌ای، استرس، اضطراب ، افسردگی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Coping Skills on Depression, Anxiety and Stress in Mothers of Adolescents with Type I Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Diabetes has been called family disease because infected children with diabetes will face family system with enormous pressures and stress. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of coping skills on depression, anxiety and stress in mothers of adolescents with type I diabetes. Instrument & Methods: This semi- experimental pretest- posttest design was conducted on mothers of diabetic adolescents referred to Tehran Diabetes Association. 40 mothers were selected using random sampling method and were randomly assigned in experimental and control groups. Independent variables included 8 session coping skills training was based on cognitive behavioral approach. The tool used in this research was depression, anxiety and stress scale (DASS) of Loviband & Loviband. The data was analyzed by analysis of covariance using software SPSS 20. Findings: The results showed that there’s significant differences at post test scores between experimental and control groups in total score of depression, anxiety and stress. (P< 0.001, F= 63.25) Conclusion: According to results, reduce the severity of clinical signs specially stress in mothers of diabetic adolescents these skills particularly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Type I diabetes, coping skills, anxiety, depression, stress

نویسندگان مقاله سوگند قاسم زاده |


بهارک بیاتی |


رقیه نوری پور لیاولی |



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1250-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-388805.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات