این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی امکان‌سنجی آموزش مهارت‌های بهداشت جنسی در مدارس
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی امکان‌سنجی آموزش مهارت‌های جنسی در مقطع دبیرستان شهر تهران بود. مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران و معلمان بهداشت و مدیران مدارس دبیرستان‌های شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای 537 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزار پژوهش یک پرسش‌نامه محقق ساخته بود که با 28 گویه در قالب 7 مؤلفه آمادگی دانشی، فرهنگی، نگرشی، محتوایی، مالی، منابع انسانی و مهارتی، امکان‌سنجی آموزش جنسی را می‌سنجد. روایی آن توسط صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت و ضریب الفای کرونباخ 86% محاسبه گردید. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که وضعیت آمادگی دانشی و آمادگی محتوایی در سطح بالاتر از میانگین می‌باشد و در وضعیت مطلوبی قرار دارند و امکان آموزش بهداشت جنسی در این مقوله‌ها در وضعیت مساعدی می‌باشند. با بررسی میانگین این متغیرها و مراجعه به آماره‌های توصیفی مشخص می‌شود که آمادگی مالی و فرهنگی در وضعیت مطلوب و مساعدی نیستند و در سطح پایین‌تری از میانگین جامعه آماری قرار دارند. همچنین نتایج نشان می‌دهد آمادگی منابع انسانی، آمادگی نگرشی و آمادگی مهارتی در سطح اطمینان 95/0 معنی‌دار نمی‌باشند. یعنی آمادگی منابع انسانی، نگرشی و مهارتی به میانگین جامعه آماری نزدیک است و این آمادگی‌ها در حد متوسط قرار دارند. نتیجه‌گیری: مبحث آموزش سلامت جنسی برای همه اقشار جامعه : معلمان، دانش آموزان، والدین، پژوهشگران، مشاوران، برنامه ریزان آموزشی و درسی، سیاست‌گذاران، پزشکان و اساتید دانشگاه یک فرآیند طولانی و مادام‌العمر‌می باشد که همیشه باید موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امکان‌سنجی، بهداشت جنسی، آموزش جنسی، مقطع متوسطه

عنوان انگلیسی Feasibility study of sexual health education in schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: This study examines the feasibility of sex education in high school in Tehran. Materials and methods: The sample included all Tehran university professors and teachers, health educators and school administrators in Tehran high schools in the academic year 1394-1393, with the use of cluster sampling, 537 samples were selected The research instrument was a questionnaire with 28 items in the form of the 7 components of fitness knowledge, culture, attitude, content, financial, human resources and skills, feasibility sex education measures. Its validity was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0/86. Results: The results show that the state of preparedness and readiness of content knowledge is higher than average and are in good condition and the possibility of sexual health education in this category are in a favorable situation. By examining these variables mean and refer to descriptive statistics show that the financial and cultural preparation in good condition and not conducive to a lower level, with the average population. The results show that human resources are ready, willing attitude and readiness skills are not significant at a confidence level 95/0. The preparation of human resources, attitude and Mhazty close to the average population, and the preparations are moderate. Conclusion: Issues of sexual health education for all segments of society: teachers, students, parents, researchers, consultants, educational planners and curriculum, policy makers, practitioners and academics and life is a long process that should always be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feasibility, Sexual health, Sex Education, High School

نویسندگان مقاله صلاح الدین ابراهیمی | salahodin ebrahimi
faculty of education and psychology, university of tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مجتبی حاج خزیمه | mojtaba hajkhozeymh
faculty of education and psychology, university of tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدرضا کرمی | mohammadreza karami
faculty of education and psychology, university of tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1271-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-388808.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات