این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹-۱۴

عنوان فارسی اثر بخشی آزمون DOPS بر یادگیری مهارت های عملی دانشجویان پرستاری در ICU
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استفاده از آزمون های نوین و معتبر برای ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری به طور مداوم در حال افزایش است. این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آزمون DOPS در یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان در بخش مراقبت های ویژه(ICU) انجام شد. روش کار: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی دانشجویان پرستاری که واحد کارآموزی ویژه داشتند، انجام شد. تعداد 51 دانشجو بطور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. ارزشیابی در گروه شاهد با روش سنتی و گروه مداخله به روش DOPS و با استفاده از چک لیست پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن تایید شده بود، صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آمار توصیفی و آزمونهای کولموگراف اسمیرنوف ،کای اسکوئر و تی مستقل با توجه به نوع متغیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: اختلاف معنی دار آماری بین متغیرهای جمعیت شناختی دو گروه مداخله و شاهد بدست نیامد )05/0(P>. اما اختلاف معنی داری بین نمرات نهایی بین دو گروه در زمینه مهارتهای مورد بررسی (گرفتن ABG-کنترل CVP) بدست آمد (P=./001,P=./004). در واقع نتایج نشان داد که استفاده از DOPS باعث بهبود یادگیری مهارتهای بالینی دانشجویان می شود. بحث و نتیجه گیری: از آنجایی­که استفاده از روش DOPSباعث ارتقای یادگیری دانشجویان می شود، پیشنهاد می شود این روش جایگزین روشهای سنتی ارزشیابی شود یا حداقل به­عنوان یک روش مکمل در ارزیابی دانشجویان استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Efficacy of DOPS on Practical Learning Skills on Nursing Students in ICU
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Using new and validated tests for evaluation of clinical performance in nursing students indicates an ever-increasing growth. This study was conducted to assess the efficacy of DOPS test on learning skills on nursing students in intensive care unit (ICU). Procedure: This study is a randomized clinical trial conducted on nursing students who had chosen training course. In this work, 51 students were randomly divided into two intervention and observation groups. The assessment in observation group was carried out based on the traditional method while in the intervention group DOPS method was applied using the validated and reliable checklist prepared by the researcher. The data were analyzed using SPSS16 software and the inferential analysis and Kolmogorov-Smirnov, χ2, and independent t tests, depending on the variables type. Results: No significant difference was observed between the demographic variables in two intervention and observation groups (P > 0.05). However, a statistically significant difference was observed between the final scores of these two groups in terms of the studied skills (). Indeed, the results show that using DOPS improves the clinical learning skills of the students. Discussion and conclusion: Since the implementation of DOPS improves learning levels of the students, it is suggested applying this method as an alternative to the traditional methods or, at least, considering it as a supplementary technique in the evaluation of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حانیه غلام نژاد | hanieh gholamnejad
دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ،تهران،ایران

فاطمه غفرانی کلیشمی | ghofrani kelishami
دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ،تهران،ایران

هومان منوچهری |
دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ،تهران،ایران

میمنت حسینی |
دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ،تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1296-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-388809.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات