این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۶-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزش پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش‌ها: روش پژوهش به شیوه‌ی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌‌ی آماری پژوهش حاضر را کلّیه‌ِی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می‌دادند که از میان آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی 30 نفر از دانشجویان در سال تحصیلی 1395 به طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 8 جلسه برنامه‌ی خودکارآمدی داده شد. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه‌ی انگیزه پیشرفت استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، انگیزه پیشرفت بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خودکارآمدی در افزایش انگیزه پیشرفت دانشجویان اثربخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Self-efficacy on Achievement Motivation of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to investigate The Effectiveness of Self-efficacy on Achievement Motivation of Students. Methods: The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of study included all students in Guilan University of Medical Sciences second half 2015 year, That among them by using available, 30 students were selected and randomly assigned to the experimental group (15 individuals) and control group (15 individuals). The experimental group had received 8 sessions of Self-efficacy Program. Achievement Motivation questionnaire used to data gathering. Data were analyzed by multivariable co-variance test Results: Findings indicated that the research hypothesis of effect of Self-efficacy on Achievement Motivation of Students had been proven and students of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly increases test anxiety and academic burnout. Conclusion: So, we can conclude that Cognitive Self-efficacy Program has a significant effect on Achievement Motivation of Students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-efficacy, Achievement Motivation, Students.

نویسندگان مقاله نسیم محمدی |
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

مژگان دفتری اکباتان | daftary ekbatan
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1413-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-388812.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات