این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۵، صفحات ۷-۳۰

عنوان فارسی آموزه امت اسلامی در قرآن و بازاندیشی در قابلیت‌های فرهنگی و تمدنی آن
چکیده فارسی مقاله تاکنون موضوع «امت» و «امت اسلامی» بیشتر با رویکرد علوم اجتماعی مورد توجه بوده و کمتر از منظر فرهنگی و تمدنی به آن پرداخته شده است. این نوشتار خواهد کوشید با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به مؤلفه‌های امت از منظر قرآن به تبیین مفهوم و نقش امت در فرایند ساخت تمدن اسلامی پرداخته تا وانماید که این نظریه چه قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی در باروری فرهنگی و نیز تمدن‌سازی دارد. بدیهی است که «مدینه‌النبی» و دوره رشد و شکوفایی تمدن اسلامی، صورت تاریخی و اساس تحلیل آن است. انسجام و همبستگی وثیق اجتماعی، آرمان‌سازی برای تحولات اجتماعی و کارکردهای هویت‌بخش ازجمله یافته‌های این تحقیق در قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی این آموزه می‌باشد. این جستار؛ «ایجاد عقیده مشترک»، «همسویی در اراده و اندیشه اقوام و ملل»، «درانداختن آیین‌های همگانی»، «نفی مرزبندی‌های قبیله‌ای، اجتماعی، قومی و نژادی» و «یکسان‌سازی و تمایزسازی توأمان» را از قابلیت‌ها و کارکردهای هویت‌بخش آموزه امت اسلامی می‌داند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امت واحده، قرآن، تمدن، فرهنگ، هویت، انسجام.

عنوان انگلیسی Its Cultural and Civilizational Capabilities
چکیده انگلیسی مقاله The subject of “Ummah” and “Islamic Ummah” has mostly been taken into account within a social science approach and less focused on from a cultural and civilizational perspective. With an analytic-descriptive approach and referring to the Ummah’s components, this study intends to explicate the concept and role of the Ummah in the process of Islamic civilization construction and also to represent that what capabilities and capacities this theory has in cultural enrichment and civilization construction. It is obvious that “Madinat ul-Nabi” and the period of growth and prosperity of the Islamic civilization are its historical form and also foundation of its analysis. Deep social coordination and integrity, idealization for social changes and identity-developing functions are among the findings of this study which are included in cultural and civilizational capabilities and capacities of these teachings. For this paper, it is known that “creating common ideas”, congruency in wills and thoughts of nations”, “dropping the public rituals”, “negating the tribal, social, racial and ethnic limitations” and “simultaneous homogenizing and discriminating” are among the identity-developing functions and capabilities of the teachings of the Islamic Ummah.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرمحسن عرفان | amirmohsen erfan
from islamic m’arif university
دانشگاه معارف اسلامی

علی بیات | ali bayat
from tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-389192.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده قرآن و فرهنگ و تمدن اسلامی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات