این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زبان شناسی و گویش‌های خراسان، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۱-۰

عنوان فارسی روند رشد کاربرد ابزار انسجام دستوری در کودکان فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در چارچوب نظریه انسجام هلیدی و حسن (1976)، توانایی سازماندهی روایی کودکان فارسی زبان را با به کارگیری روش تجربی- میدانی مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. به این منظور، پانزده کودک، هشت پسر و هفت دختر چهار تا هفت سال در یک مهدکودک در غرب تهران انتخاب و گزینش شدند. سپس به منظور بررسی عملکرد این کودکان در سازماندهی گفتمان ازطریق بکارگیری ابزار انسجام دستوری، دو آزمون بازگویی و تولید داستان با استفاده از دو کتاب مصوّر کودک اجرا گردید و با درنظر گرفتن رشد انسجام دستوری، داستانهای آنها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. هدف اصلی این تحقیق آن بوده است که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت و ارزیابی بهتری از توانش گفتمانی آنها دست یابیم. بر پایه یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت که اولاً کودکان در هر سه گروه سنّی قادر به به کارگیری صحیح ابزارهای انسجام دستوری به‌منظور سازماندهی داستان های خود هستند. نتیجه دیگر این که تمامی گروه های سنّی از میان زیرمجموعه‌های انسجام دستوری (ارجاع، جانشینی، حذف) در هر دو آزمون بیشتر تمایل به کاربرد ارجاع دارند و در نهایت، عملکرد کودکان در آزمون بازگویی داستان در مقایسه با آزمون تولید داستان به لحاظ تعداد بندها و مؤلفه‌های انسجام دستوری متفاوت می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of the use of lexical cohesive devices in the Persian-speaking children
چکیده انگلیسی مقاله In this study an adaptation of Halliday and Hasan's (1976) description of cohesion in English was applied to the spoken narratives of typical developing children. Regarding the development in grammatical cohesion, Narrations of 3 groups of children 4;00 to 7;00 years of age, 5 in each age group, were analyzed and compared with each other. This research applies an experimental method.To evaluate their abilities in discourse organization through the use of lexical cohesive devices, two tests were performed, story retelling and story production using two different story-books. The results of the research showed a development in lexical cohesion between these age groups over time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایران محرابی ساری | mehrabi sari


محمد دبیرمقدم |



نشانی اینترنتی http://jlkd.um.ac.ir/index.php/lj/article/view/40337
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/874/article-874-389839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژ‍وهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات