این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
زبان شناسی و گویشهای خراسان
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۱۹-۰
عنوان فارسی
بررسی فرآیندهای واجی در گفتار کاربران لهجه مشهدی با تحصیلات مختلف در مقایسه با زبان فارسی معیار
چکیده فارسی مقاله
در زبان شناسی اجتماعی، همواره نقش عواملی همچون سطح تحصیلات در جنبه های مختلف زبان افراد مورد توجّه بوده است. هدف اصلی این تحقیق که در شهر مشهد صورت گرفته، بررسی فرآیندهای واجی در گفتار افراد تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده در مقایسه با فارسی معیار است. داده های تحقیق، به روش میدانی و با مصاحبه گردآوری شده و فرآیند های واجی از قبیل همگونی، هماهنگی واکه ای، واک رفتگی، قلب، افزایش و حذف مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان داد که تحصیلات عامل بسیار مهمی در تفاوت های زبانی در میان کاربران لهجه مشهدی است. افراد تحصیل کرده، دقّت بسیاری در استفاده از واژه ها دارند و بیشتر از گونه معیار استفاده می کنند. در حالی که فرایندهای واجی موجود در گفتار افراد در سطوح پایین تر، زبان آن ها را از گونه معیار متفاوت می سازد. تنها فرآیند واجی که در این تحقیق، چندان متأثّر از تحصیلات تشخیص داده نشد، فرآیند حذف است که در میان تمامی گویشوران بسامد بالایی داشت. تحلیل داده های تحقیق به صورت تفصیلی و با روش های مختلف، ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Phonological Processes in Mashahdi Speakers with Different Levels of Education Compared to the Standard Language
چکیده انگلیسی مقاله
In sociolinguistics, the role of factors such as level of education in different aspects of language has always been the focus of attention. The present research, which was conducted in Mashhad, seeks to study phonological processes among educated and uneducated speakers compared to Standard Persian. The data was gathered through field method and interview to analyze processes such as assimilation, vowel harmony, devoicing, metathesis, addition and deletion. The results indicated that the level of education is a distinctive factor in the speech of Mashhadi speakers. Highly educated speakers have much care in their use of words and mostly use the standard variations while the phonological processes in the speech of less educated ones deviate their speech from the standard. The only process which was found not to be highly influenced by education was the deletion process. It had a high frequency among all speakers. The data analysis has been provided in details and in different methods
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمحمد حسینی معصوم | seyed mohammad hoseyni masum
سیده تکتم حسینی | seyedeh toktam
نشانی اینترنتی
http://jlkd.um.ac.ir/index.php/lj/article/view/37340
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/874/article-874-389851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علمی - پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات