این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
زبان شناسی و گویشهای خراسان
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۳-۰
عنوان فارسی
طرحهای زبانشناختی برجستهسازی عناوین در نشریّات ورزشی ایران
چکیده فارسی مقاله
در نشریّات ورزشی، هر نویسندهای (ورزشینویس) برای جذب مخاطب، خود را در رقابت با سایر کسانی میبیند که در همان نشریه او قلم میزنند. اوّلین و بهترین راه جذب مخاطب، جذّاب ساختن هر گزارش یا خبر از طریق برجستهسازی عنوان است. یکی از راههای برجستهسازی عنوان، استفاده از قلمها و رنگهای مختلف است که عموماً خارج از اختیار ورزشینویس است؛ امّا آنچه یقیناً در دسترس و به اختیار اوست، همانا برجستهسازی عنوان با استفاده از الگوهای زبانشناختی است. در مقاله حاضر، با بررسی دویست شماره از بیست عنوان نشریه ورزشی کشور که بین سالهای1376 تا 1386 منتشر شده بودند، 150 عنوان برجسته شده به صورت تصادفی انتخاب شد و پس از تحلیل، مشخص گردید که میتوان انواع برجستهسازی را به ترتیب بسامد در چهار الگوی زبانشناختی گنجاند: 1- الگوهای معنایی؛ 2- الگوی نحوی؛ 3- الگوهای ساختواژی؛ 4- الگوی کاربردشناختی. همچنین نتایج توصیفی مقاله حاضر نشان می دهد که نظریات ایفانتیدو (2009) درباره عنوان در نشریات پذیرفتهتر است تا نظرات دُر (2003).
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Linguistic Patterns of Title Magnification in Iranian Sport Journals
چکیده انگلیسی مقاله
AS far as reader attraction is concerned, each sport journalist is in competition with those who write in the same journal or in other ones. The first and the best way to attract readers is to make the title salient. One of the ways to produce salience in the title is the application of different forms and colours. But these are decided upon by type setters. The journalist may use linguistic patterns to magnify his title. The present paper tries to identify those patterns. To do so, we studied two hundred issues of twenty sport journals published between 1997 and 2007 and selected a random sample containing 150 salient titles. WE detected four types of linguistic patterns which can be ordered in terms of their frequency as: 1. semantic pattern, 2. syntactic pattern, 3. morphological pattern and 4. pragmatic pattern.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا خرمایی |
آرمان ذاکر |
نشانی اینترنتی
http://jlkd.um.ac.ir/index.php/lj/article/view/15903
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/874/article-874-389892.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علمی - پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات