این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی بررسی رابطه ی تماشای تلویزیون با هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دوم دبیرستان شهر شوشتر در سال تحصیلی۹۴-۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تحقیقات مختلف نشان داده تلویزیون بر رفتار و روان دانش آموزان تأثیر دارد بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین رابطه تماشای تلویزیون با هوش هیجانی و سلامت روان انجام گرفت. روش: پژوهش پیش رو یک پژوهش، توصیفی و تحلیلی است که بر روی 241 نفر از دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهرستان شوشتر در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام گرفت. دانش آموزان در حضور پژوهشگران و با آموزش آنها اقدام به تکمیل پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز و همین طور پرسشنامه سلامت روان و چک لیست دموگرافیک به روش خود اظهاری کردند. یافته ها توسط نرم افزار spss-16 و آزمون های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از 241 نفر آزمودنی تعداد 133 نفر مذکر و 108 نفر نیز مونث بودند. در رابطه با میزان تماشای تلویزیون در روز 5/51% آزمودنی ها کمتر از 2 ساعت، 4/39% بین 2 تا 4، و بقیه بیشتر از 4 ساعت در روز وقت خود را به تلویزیون اختصاص می دادند. بین سلامت روان و تماشای تلویزیون در مطالعه انجام شده همبستگی آماری معناداری گزارش نگردید (P>0/05) (r=0/026) در حالی که بین تماشای تلویزیون و هوش هیجانی همبستگی معنادار آماری بدست آمد (P=0.015) (r=-0/157). نتیجه گیری: نتایج نشان داد با افزایش زمان تماشای تلویزیون، هوش هیجانی پایین تری در این دانش آموزان بدست آمد. پیشنهاد می شود با توجه به تاثیر محتوای برنامه های تلویزیون بر رفتار، تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، سلامت روان، تماشای تلویزیون

عنوان انگلیسی The relationship between watching TV with emotional intelligence and mental health of high school students in Shushtar in 2014-15
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Numerous studies have shown television effects on behavior and mental of students. Therefore, this study aimed to determine the relationship between emotional intelligence and mental health with watching TV. Method: This study is a descriptive and analytical study on 241 of second year high school student in the city of Shushtar in Academic year 2015-2016. Random cluster sampling was used. Researchers trained students for completing questionnaires, contain Emotional Intelligence Questionnaire of Travis Bradbury and Jane Graves, mental health questionnaire and demographic check list. Then students completed questionnaire with self-report method. Data analyzed by SPSS-16 software and descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and independent sample t-test. Results: Of 241 subjects, 133 were male and 108 were female. About watching TV, 51.5% of the subjects less than 2 hours, 39.4 percent 2 - 4, and 9.1% more than 4 hours a day of their time were devoted to television. Mental health and watching TV have not significant relationship (P>0/05) (r=0/026). Between watching TV and emotional intelligence was statistically significant relationship (P = 0.015) (r=-0/157). Conclusion: The results showed with the increase in time spent watching television, were obtained lower emotional intelligence in the students. Due to the impact of watching TV on behavior, it is suggested that more research in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Mental Health, watching TV.

نویسندگان مقاله احمد محمودی کوهی | a mahmoodi kouhi
dezful university of medical sciences, dezful, iran.
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی دزفول (Dezful university of medical sciences)

سمیه بساک | s bosak
dezful university of medical sciences, dezful, iran.
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی دزفول (Dezful university of medical sciences)

یعقوب مدملی | y madmoli
dezful university of medical sciences, dezful, iran.
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی دزفول (Dezful university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-233&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات