این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۱
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری برسطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد مخدردرمیان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر خرم آباد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اخیرا تاب آوری عنوان چهارچوب جدید را در زمینه پیشگیری از اعتیاد مطرح می باشد. در این چهارچوب جدید، شناخت عوامل محافظت کننده محیطی وآگاهی و شناخت آسیب پذیری های فردی که تهدیدی برای تاب آوری به شمار می رود از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که قشر جوان جامعه و مدارس مهمترین هدف این برنامه های پیشگیری می باشند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش"مهارت های تاب آوری" بر سطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد، در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر خرم آباد انجام شده است. روش: این مطالعه یک طرح نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل 2 مدرسه راهنمایی در دسترس از منطقه 2 شهرخرم آباد در سال تحصیلی 1393 – 1392 بود با هماهنگی با دفتر مدارس، از بین دو مدرسه راهنمایی مذکور منطقه دو شهر خرم آباد، 120 دانش آموز (که شامل 60 نفر دختر و 60 نفر پسر بودند) و به طریقه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به با شیوه تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه سنجش اعتیاد پذیری بین دانش آموزان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه، بود. گروه مداخله به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای تاب آوری، قرار گرفتند و در ادامه از هر دو گروه کنترل و مداخله پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16 و با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0% استفاده شد. یافته ها: نتایج آماری مطالعه نشان داد که آموزش مهارتهای تاب آوری بر آمادگی برای اعتیاد و در کل نمره اعتیاد پذیری دانش آموزان در گروه مداخله نسبت به کنترل معنی دار بود (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای تاب آوری میتواند در کاهش سطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد موثر واقع شود. لذا توسعه و گسترش برنامه های پیشگیری با تقویت مهارتهای تاب آوری برای مقابله با اعتیاد از سطح مدارس می تواند به عنوان یک راهکار مهم به سیاست گزاران و مجریان برنامه های بهداشتی- اجتماعی توصیه گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای تاب آوری، آموزش، اعتیاد پذیری، موادمخدر، نوجوان
عنوان انگلیسی
The effect on the skills of resilience to drug Addiction Vulnerability of secondary school students in the city of Khorramabad
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Recently resilience as a new framework for the prevention of addiction. In this new context, recognition of environmental protection, awareness and understanding of the individual vulnerabilities that threaten the resilience is of utmost importance and since young people and schools are the main target of the prevention programs. This study aimed to investigate the effect of "resilience skills" on the ratio of drug addiction among secondary school students in Khorramabad investigated. Methods: This study was a quasi-experimental design with pre-test and post-test. The subjects in this study included 2 Region 2 Khoramabade high school in the academic year 2013-2014 with the coordination with the Office of the schools, two secondary schools of the second district of the city of Khorramabad, 120 students (60 girls and 60 males) and sampling method were selected and then randomly divided into two groups. The data collected through the questionnaire addiction of students in the pre-test and post-test in both groups, respectively. The intervention group received 10 sessions of 45 minutes of resiliency skills, and post -test was taken from both intervention and control groups. To analyze data SPSS 16 software using descriptive and inferential statistics were used at a significance level of (p=0/05). Results: study results was statistically significant difference in the total scale scores of addiction intervention and control groups were (p< 0/001). Conclusion: The results showed that resiliency skills training can be effective in reducing levels of drug addiction liability. Due to the great harm of drug addiction in the country, training skills and resilience to deal with the tendency of adolescents to be proposed as a solution to social health programs be policy makers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اصغر دالوندی | a dalvandi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
علیرضا بستامی | ar bastami
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمیدرضا خانکه | hr khankeh
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
معصومه بستامی | m bastami
ilam university of medical sciences, school of nursing and midwifery, iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
فاطمه پاشایی ثابت | f pashaei sabet
school of nursing and midwifery, qom, iran.
دانشگاه علوم پزشکی قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-237&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات