این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۶

عنوان فارسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض و مهارت های تفکر انتقادی پرستاران در محیط های بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: محیط کار و ماهیت شغل پرستاران باعث شده است تعارض به عنوان بخش اجتناب ناپذیر فعالیت آنها قلمداد شود. از این رو مراکز بهداشتی درمانی نیازمند پرستارانی هستند که بتوانند با سطوح بالای تفکر و قدرت استدلال در شرایط متعارض تصمیم گیری کنند. روش: این مطالعه حاصل یک پژوهش توصیفی همبستگی است که در سال 92 بین نمونه ی 337 نفری از پرستاران شاغـل در13 مرکز آموزشی درمانی دانشـگاه علوم پزشکـی اصفهـان، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض توماس کلمن و آزمون مهارتهـای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. پس از تکمیل پرسشنامه هـا امتیاز افراد بـا استفـاده از نرم افـراز آماری SPSS16 مورد تحلیـل قرار گرفت و بسته به نوع داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مناسب مانند میانگین، واریانس، آزمـون t و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: در حوزه مدیریت تعارض بالاترین میانگین متعلق به سبک مصالحه 18.33 و کمترین متعلق به سبک رقابت با میانگین 12.58 بود. میانگین نمره تفکر انتقادی پرستاران 14.92 بود، بالاترین نمره با میانگین 7.21 متعلق به استدلال قیاسی و کمترین نمره به مهارت تجزیه و تحلیل با میانگین 4 اختصاص داشت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دادکه بین متغیر مدیریت تعارض و مهارت های تفکر انتقادی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: پرستاران در مدیریت تعارض از سبک های متفاوتی استفاده می کردند و سبک غالبی در بین آنان وجود نداشت. میانگین نمره تفکر انتقادی در پرستاران مورد مطالعه کمتر از میانگین مورد نظر بود. هرچند در این پژوهش رابطه کامل و قوی ای بین مولفه های تفکر انتقادی و سبک های مدیریت تعارض به دست نیامد اما بررسی پیشینه نشان می دهد با تقویت مهارت های تفکر انتقادی افراد از سبک های اثربخش تری برای مدیریت تعارض استفاده می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، مدیریت تعارض، مهارت تفکر انتقادی، مرکز آموزشی درمانی

عنوان انگلیسی Relationship between nurses' conflict management styles and critical thinking skills in the clinical setting
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The work environment for nurses has caused conflict is an inevitable part of the actives them. Therefore, nurses should to think comprehensively about problems and to make decisions independently. The purpose of this study was to investigate the relationship between conflict management and critical thinking skills in nursing of hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Method: This is a descriptive correlational study. Study population was nurses working at hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. According Morgan table 337 nurses were selected by random cluster sampling. The instrument used in this study consists of three parts: demographic information questionnaire, the Thomas- Kilmann conflict management questionnaire and California Critical Thinking Skills Test. For data analysis in SPSS 16 was used descriptive and inferential statistics such as mean, Anova, t-est, Pearson Correlation Coefficient. Results: in conflict management was the highest average related to the compromise with 18.33 and lowest completion with 12.58.mean of critical thinking skills in nursing was 14.92. The highest average related to the deduction with 7.21 and lowest average related to the analyzing with 4. There was not a significant relationship between critical thinking and conflict management (r= .o41). Conclusion: The results of this research showed the nurses used different styles of conflict management and their critical thinking score is below the average. They need proper training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurses, conflict management, critical thinking, hospital.

نویسندگان مقاله مرضیه حسن پور | m hasanpour
tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زینب ایزدیان | z izadian
kharazmi university, iran
دانشگاه خوارزمی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمد حسن ایزدیان | m izadian
isfahan university of medical sciences, iran.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

فرزانه غلامی مطلق | f gholami motlagh
university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-211&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات