این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۷-۷۵

عنوان فارسی مروری بر نسخه نویسی در پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعداد کشورهایی که در آنها پرستاران از نظر قانونی مجاز به نوشتن نسخه می باشند در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، با این وجود نسخه نویسی پرستاری هنوز در خیلی از کشورها واژه ای نو و نا آشنا است. عوامل متعددی در کشورهای مختلف منجر به ارائه و گسترش این پدیده شده است. مزایا و چالشهای زیادی برای نسخه نویسی پرستاری وجود دارد که شناخت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه آشنایی پرستاران با نسخه نویسی پرستاری و بررسی چالشهای ان در کشورهای صاحب تجربه می باشد تا بتوان بر مبنای آن به مشکلات نسخه نویسی پرستاری در ایران پی برد. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری روایتی است که با استفاده از جستجوی منابع کتابخانه ای، اینترنتی و جستجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی Medline، Blackwell، Proquest، CINAHL که مجلات و مطالب منتشر شده زیادی را ایندکس می کند تدوین شده است. کلید واژه های مورد استفاده شامل "prescribing"," nursing prescribing", "independent prescribing", "supplementary prescribing" بودند که بدون محدودیت زمانی جستجو شدند. حدود 320 مقاله مرتبط به دست آمد که در نهایت از 40 منبع برای تدوین این مقاله مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش در قالب معرفی دوره آموزشی نسخه نویسی پرستاری، وضعیت نسخه نویسی در کشورهای مختلف، اهمیت و لزوم نسخه نویسی در پرستاری و منافع و چالش های آن ارائه شده است. نتیجه گیری: عوامل متعدد بیرونی و داخلی در سیستم مراقبت بهداشتی در معرفی و گسترش نسخه نویسی پرستاری نقش دارد. در کشورهایی که تجربه موفق در نسخه نویسی دارند، مانند انگلستان، شواهد حاکی از این است که منافع بسیاری برای بیمار، جامعه و حرفه پرستاری دارد. با توجه به شرایط ایران و آموزش های مقاطع ارشد پرستاری که در ایران وجود دارد، پیشنهاد می شود دست اندرکاران توجه بیشتری نموده و سعی در حل مشکلات قانونی و آموزشی این کار و اجرای آن حداقل به صورت پایلوت در ایران باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A review on prescribing in nursing
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The numbers of countries where nurses are legally permitted to prescribe medication have grown considerably over the last two decades. However, in most countries nurse prescribing is new and unfamiliar term. Various factors lead to introducing and developing of this phenomenon in different countries. There is many benefits and challenges in nurse prescribing which their recognition has a particular importance. The aim of this paper was to introduce nurse prescribing for nurses and assess its challenges in experienced countries, to realize nurse prescribing challenges in Iran. Method: This study is a narrative review study that was carried out by review of library and internet resources, and database of Medline, Blackwell, Proquest and CINAHL which cover a wide range of journals and literature. A literature search was conducted using the keywords included "prescribing", "nursing prescribing", "independent prescribing" and "supplementary prescribing" without time limit. About 320 related articles were obtained and finally 40 of them were used to compile this manuscript. Results: The findings of this study are presented in the form of nursing prescription curriculum, the prescription status in different countries, the importance and necessity of prescribing in nursing and its benefits and challenges. Conclusion: Various internal and external factors in health care systems are involved in the introducing and developing nurse prescribing. In countries with successful experiences in nursing prescribing, such as England, the evidence suggests that many benefits to patients, society, and the nursing profession. Considering to Iran’s conditions and post graduate education level for nursing, it is suggested that involved person pay more attention and try to resolved legal issues and prepare appropriate curriculum for nurse prescribing in Iran, at least in pilot study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله موسی سجادی | m sajjadi
faculty of nursing amp;amp; midwifery, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

طاهره السادات خوش نظر | t khoshnazar
shahid beheshti university of medical sciences,tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حبیب شارعی نیا | h shareinia
faculty of nursing amp;amp; midwifery, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

مریم رسولی | m rassouli
shahid beheshti university of medical sciences,tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات