این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۸۸-۹۷

عنوان فارسی هویت حرفه ای پرستاران و عوامل مرتبط با شکل گیری آن: یک مقاله مروری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هویت حرفه ای شامل ارزشها و عقاید یک پرستار می باشد که راهنمای تفکر، عمل و تعامل وی با بیماران است. امروزه افزایش آگاهی مردم همراه با پیشرفت های تکنولوژیکی سبب افزایش تقاضای عمومی به مراقبت با کیفیت شده و به تبع آن نیاز به وجود پرستاران فعال و حرفه ای که نسبت به هویت حرفه ای خود متعهد باشند شدیداً احساس می شود. این مقاله با هدف بررسی عوامل مرتبط با شکل گیری هویت حرفه ای پرستاران و چالشهای موجود در این زمینه تحریر شده است. روش: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 94 با جستجوی بانکهای اطلاعاتی از قبیل Pub med, Iranmedex SID, Ovid, Google Scholar, Elsevier و با استفاده از کلمات کلیدی هویت حرفه ای، حرفه ای شدن، هویت در پرستاری و معادل انگلیسی آنها انجام شد. در نتیجه جستجو 88 مقاله یافت شد و پس از مطالعه چکیده آنها، 41 مقاله برای مرور انتخاب شد. یافته ها: هویت حرفه ای مثبت سبب تکامل شخصی، اجتماعی و حرفه ای و همچنین ماندگارشدن پرستاران در حرفه می شود. سازگاری بین دوره های آموزشی تئوری و بالینی، ارائه تصویر شفاف و قابل قبول از حرفه، ارزشهای اخلاقی محیط کار، استقلال در فعالیتهای بالینی، قدرت رهبری و مدیریت در سیستم بهداشتی از عوامل موثر در ایجاد هویت حرفه ای مثبت می باشند. نتیجه گیری: پرستاران برای دستیابی به هویت حرفه ای مثبت نیاز به بهبود تصویر عمومی و کسب موقعیت قوی تر در سازمانهای مراقبت بهداشتی از طریق افزایش حضور خود در مجامع علمی دارند. برنامه های پرستاری با تمرکز بر قدرتمند کردن هویت حرفه ای، مدیران پرستاری با فراهم کردن جوی مملو از احترام در محیط کار و مدرسان پرستاری با ایجاد تصویر مثبت از حرفه در دانشجویان پرستاری، نقش کلیدی در شکل گیری هویت حرفه ای دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت حرفه ای، هویت پرستاری، شکل گیری هویت حرفه ای

عنوان انگلیسی Nurses’ professional identity and Related Factors in formation it: A review article
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Professional identity includes beliefs and values of a nurse that guide her/his thoughts, practice and interaction with patients. Today, increasing the people’s awareness as well as technological developments enhances public request for high-quality care, so the need to have active and professional nurses who have commitment to their professional identity is strongly felt. This article aimed at investigating the related factors in formation of nurses’ professional identity and its challenges. Method: This is a review article that was done in 2015 through searching databases such as Pubmed, Elsevier, Google scholar, Ovid, SID and Iranmedex using professional identity, professionalism and identity in nursing keywords and their English equals. Between 88 founded articles, 41 articles were assessed. 88 articles were found and after studying their abstracts, 41 articles were selected to review. Results: Having positive professional identity leads to nurses’ personal, social and professional development and retention in the profession as well. Theoretical and clinical courses compatibility, offering clear and acceptable image of profession, workplace ethical values, clinical authority and power of leadership in healthcare system are among factors that influence the positive professional identity formation. Conclusion:: Nurses need to improve the public image of nursing and achieve stronger position in healthcare systems via increasing their presence in scientific communities. Nursing programs with focus on powering nurses’ professional identity, managers with providing a respectful atmosphere in workplaces and nursing professors with creating a positive image of profession in nursing students have vital role in formation of professional identity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا ولیزاده | l valizadeh
tabriz university of medical sciences, nursing and midwifery faculty, pediatric department, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، گروه کودکان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

فاطمه قربانی | f ghorbani
tabriz university of medical sciences, pediatric department, iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-214&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات