این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۲۶

عنوان فارسی موانع عملکرد مبتنی بر شواهد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری: تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد یکی از صلاحیت های پرستاری است که منجربه تصمیم گیری علمی در ارائه مراقبت های بهداشتی می شود و شناخت موانع آن از دیدگاه دانشجویان می تواند نقش به سزایی در توسعه آن دارد. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی درک دانشجویان کارشناسی پرستاری از موانع عملکرد مبتنی بر شواهد انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی-توصیفی می باشد. مشارکت کنندگان 28 نفر از دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی پرستاری بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از 14 مصاحبه فردی و 2 گروه متمرکز استفاده شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تمام مصاحبه ها ضبط، دست نویس و خط به خط تحلیل شدند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قراردادی و برای ثبت مصاحبه ها و استخراج کدها از نرم افزار مکس کیو دیتا ویرایش 7 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که محدوده سنی دانشجویان 26-21 سال، 20 نفر دانشجوی دختر و 8 نفر دانشجوی پسر می باشد. از تحلیل داده ها 3 درون مایه و 9 طبقه حاصل شد که درون مایه ها شامل عوامل شناختی (برنامه آموزش پرستاری، کیفیت آموزش و توانمندی اساتید)، عوامل عاطفی (انگیزه دانشجو و انگیزه استاد) و عوامل اجرایی (عوامل سازمانی، دیدگاه جامعه، زمان، امکانات و تجهیزات) بودند. نتیجه گیری: از یافته های بدست آمده می توان درجهت برنامه ریزی مناسب در رفع موانع موجود از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری اقدام نمود. در این راستا توانمند کردن اساتید و ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان نقش بسزایی دارد. ایجاد بستری مناسب در بالین با تاکید بر حمایت سازمانی و ایجاد امکانات و تجهیزات لازم می تواند به هموار شدن این مسیر کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد مبتنی بر شواهد، دانشجویان پرستاری، تحلیل محتوا.

عنوان انگلیسی Nursing students' perceptions of barriers to evidence-based practice: Qualitative content analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evidence Based Practice is a one of the competency in nursing that led to the scientific decision for health care. Recognition of barriers from the perspective of students can play a significant role in its development. The aim of this study was to evaluate the students' understanding of the barriers to evidence-based practice. Method: This study was a qualitative- descriptive study. Participants were 28 nursing students in final year who were chosen purposeful. Sampling continued until data saturation. Collection data was conducted by 14 individual interviews and 2 focus groups. All interviews were tape recorded, handwritten, and were analyzed line by line. Conventional content analysis was conducted for data analysis and Max Q data software was used to record interviews and edit data. Results: Most patients were female (72%) and 21-26 years old. Three themes and nine categories were achieved from data analysis. They include cognitive factors (Nursing education programs, quality education and empowerment of teachers), emotional factors (Student motivation and teacher motivation) and implementation factors (Organizational factors, community perspective, time, facilities). Conclusion: Planning for Effective Teaching Evidence-based practice with remove barriers is recommended. In this respect, empower and motivate teachers and students have important roles. Creation of background in clinical practice based on institutional support and facilities can be help to smooth of the path.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evidence Based Practice, Nursing students, Content analysis

نویسندگان مقاله شهزاد پاشایی پور | sh pashaeypoor
tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

طاهره اشک تراب | t ashktorab
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مریم رسولی | m rassouli
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حمید علوی مجد | h alavi majd
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-217&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات