این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۳۶-۱۴۴

عنوان فارسی بررسی دلایل عدم حضور دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در کلاس درس ۹۴-۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کلاس های درس به دلیل انتقال حجم زیادی از نگرش ها و تجربیات از سوی اساتید به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی هستند. عملی شدن این انتقال مستلزم حضور فعال و مستمر دانشجو در کلاس درس های نظری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است. روش: در این پژوهش توصیفی - مقطعی، علل عدم حضور در کلاس دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال 94-1393 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس بود و برای گردآوری داده ها از روش توزیع فردی و گروهی استفاده شد، که تعداد نمونه 152 نفر بدست آمد. نتایج حاصل از اطلاعات جمع آوری شده، با کمک نرم افزار آماری 22 SPSS، آمار توصیفی و آزمونهای خی-دو، دو جمله ای، تحلیل واریانس یکطرفه درون آزمودنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر آن بود که، بیشترین فراوانی معدل ترمهای گذشته دانشجویان، 17-15 بود، 2/59 % دانشجویان در رده سنی زیر 22 سال قرار دارند. از دیدگاه اکثریت دانشجویان اشتغال به کار دانشجو در حین تحصیل، عدم ایجاد نظم توسط استاد، عدم توانائی استاد در بیان مفاهیم و مطالب درسی، اخلاق و رفتار نامناسب استاد، زمان نامناسب برگزاری کلاسهای درس، فاصله زیاد بین مکان برگزاری کلاس و محل اقامت و نامناسب بودن روزهای ارائه درس در ایام هفته تأثیر، تأثیر به سزایی در حضور دانشجو در کلاس درس دارد. نتیجه گیری: با بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه، استفاده از اساتید مجرب، بهبود امکانات رفاهی دانشجویان، اخلاق و رفتار مناسب اساتید با دانشجو، استفاده از روشهای جدید تدریس، برگزاری کارگاه آموزشی درباره آینده شغلی و ایجاد انگیزه و علاقه مندی در دانشجویان می توان قدمهای مؤثری در حضور هر چه بیشتر دانشجویان در کلاس درس و متعاقب آن پیشرفت تحصیلی برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پرستاری، دلایل عدم حضور، غیبت از کلاس

عنوان انگلیسی Investigating the reasons of nursing students absence from class at Islamic Azad university Hamedan branch, 2014-2015
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: As a great deal of instructors views and experiences will be transferred to students in class, their lectures seem to be important. The realization of this process of transfer is possible if students demonstrate an active and continued participation in theoretical courses held by the same instructors. The present study attempts to study effective and influentical factors involved in Nursing students presence in class. Method: In this cross-sectional study, the reasons for the students absence were examined during the academic year 2014 -2015. A qustionnairre was used to collect the data. The intended population was IAUH Nursing students and the participants were conveniently sampled. From the distributed questionnairres 152 were returned. The data were fed in to spss22 for analysis and descriptive statistics, chi-squers, one-way analysis of variance were used to analyse the data. Results: The results of the study indicated that the students average score frequency was 16-17 out of 20. %59/2 of the students were under 22 years old. Most students thought that their engagement in part-time jobs, the loss (lock) of instructors control in holding the classes, the instructors inability in conveying course content, their bad manner, the unsuitable time of classes, the distance between the class buildings and the dormitory, and the days of holding the classes were among the major factors influencing their presence in classes. Conclusion: We can work on student`s presence at classes with improving educational quality, using expert professors, improving of convenience feasibilities Good manners of professors, Using the newest methode of teaching carrying on work shops about future jobs and creating motivations and getting interested in.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا حبیبی پور | r habibipour
faculty of basic science, hamedan branch, islamic azad university hamedan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، گروه میکروبیولوژی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)

اصغر سیف | a seif
department of statistic science, faculty of basic science, bu-ali sina university, hamedan, iran.
دانشگاه بوعلی سینای همدان، گروه آمار، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-219&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات