این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۸۱-۸۸
عنوان فارسی
بررسی کیفیت خدمات ارائه شده در درمانگاههای سرپایی بیمارستانهای آموزشی شیراز بر اساس الگوی سروکوال در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شکاف کیفیت خدمات، فاصله بین ادراکات و انتظارات بیماران از خدمات ارایه شده می باشد. نخستین گام در حذف این شکاف شناسایی ادراکات و انتظارات آنان از کیفیت خدمات ارایه شده می باشد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات ارائه شده در درمانگاههای سرپایی بیمارستانهای آموزشی شیراز صورت گرفت. روش: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1393 صورت گرفت. جامعه آماری شامل بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاههای بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز بوده و 400 بیمار سرپایی از بین بیماران مراجعه کننده به مراکز فوق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه استاندارد سروکوال بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS توسط شاخصهای آمار مرکزی و نیز آزمونهای T مستقل و ANOVA در سطح معنی داری کمتر از 05/0 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد در تمام ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی وجود داشته و اختلاف معنی داری بین ادراکات و انتظارات بیماران در خصوص ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات بدست آمد. در این مطالعه شکاف کیفیت به ترتیب در ابعاد همدلی (98/0-)، پاسخگویی (73/0-)، اطمینان (79/0-)، تضمین (73/0-) و ملموسات (58/0-) بدست آمد. نتیجه گیری: شکاف منفی حاصله در ابعاد کیفیت بیانگر این موضوع است که انتظارات بیماران بیشتر از ادراکات آنها از وضعیت موجود بوده و جهت رسیدن به رضایتمندی کامل فاصله وجود دارد. لذا میتوان این فاصله را با مدیریت صحیح، برنامه ریزی و آموزش مناسب بر طرف نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت خدمات، شکاف کیفیت، سروکوال، بیماران سرپایی
عنوان انگلیسی
Survey the quality of provided services in out-patient’s clinics of shiraz training hospitals based on the model of SERVQUAL in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Service quality gap is the gap between patients' expectations and perceptions of presented services. The first step in eliminating of this gap in ensuring patient satisfaction is identification of the perceptions and expectations of them from the quality of presented services. Therefore this study is performed by the target of determination of the quality of presented services in out-patient’s clinics of Shiraz training hospitals. Method: This cross-sectional study was conducted in 2014 and statistical population was included the outpatients that referred to the clinics of training hospitals of Shiraz. In this study, 400 outpatients were selected between the referred patients in compliance with the inclusion and exclusion criteria. Data collection tools was included demographic and SERVQUAL questionnaires. Data were analyzed at a significant level of less than 0.05 by SPSS software and use of central statistics indices, independent T-test and ANOVA. Results: The results showed that there is a negative gap between all aspects of presented services quality and a significant difference between perceptions and expectations of patients related to the quintuple aspects of service’s quality is achieved. In this study, quality gap in the aspects of empathy, responsiveness, assurance, guarantee and tangibles were calculated-0/98, -0/73, -0/79, -0/73 and -0/58, respectively. Conclusion: Negative gap in the aspects of quality is indicated that the patient’s expectations are more than their perception from existent conditions and there is a distance to achieve the complete satisfaction. Therefore, it can eliminate this distance with correct management, careful planning and appropriate training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Services quality, Quality gap, SERVQUAL, outpatients
نویسندگان مقاله
محمد حسین خاکی | mh khaki
qom branch, islamic azad university, qom, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، گروه پزشکی، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
مهدی کارگر | m kargar
fars university of medical sciences, fars, iran
دانشگاه علوم پزشکی فارس، شیراز، ایران
محمود پرهام | m parham
clinical research development center, department of internal medicine, qom university of medical sciences, qom, iran
مرکز توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سیامک محبی | s mohebi
assistant professor, health policy and promotion research center, qom university of medical sciences, qom, iran
مرکز تحقیقات سیاست گذاری و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-200&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات