این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی ارتباط سبک فرزند پروری زنان شاغل در مراکز درمانی با اضطراب، گوشه گیری و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خانواده بعنوان اولین و پایدارترین نهادی است که به عنوان سازنده زیربنای رفتار و شخصیت کودک است. با توجه به نقش مهم شیوه فرزندپروری و تأثیر شغل والدین در به کار بستن روشهای تربیتی، بحث پیرامون اشتغال زنان مسئله ای بسیار مهم می باشد. در حرف مربوط به مراکز درمانی به علت ویژگی های خاص شغلی شامل شیفت های کاری متغیر و درگردش، زیاد بودن ساعات کاری، بروز تعارض کار-خانواده به هر دو شکل آن پدیده ای نادر نمی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سبک فرزند پروری زنان شاغل در مراکز درمانی با اضطراب، گوشه گیری و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام گرفته است. روش: این مطالعه پژوهشی توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه تحقیق حاضر از زنان شاغل در مراکز درمانی شهر اصفهان و دارای کودک پیش دبستانی تشکیل می دهند. از بین مراکز درمانی شهر اصفهان، 5 مرکز به طور تصادفی انتخاب شدند. 70 نفر از زنان شاغل در مراکز درمانی مذکور که دارای فرزند گروه سنی 3-6 سال بودند، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک، فرزند پروری بامریند (1973) و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی بود. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها، در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. داده ها به کمک آزمونهای آماری t-test و همبستگی پیرسون از طریق نرم افزارSPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی مادران، 32 سال بوده که بیش از نیمی از آنها به عنوان پرستار و با سطح تحصیلات کارشناسی (66%) در مراکز درمانی شاغل بودند. 3/63% از کودکان را پسران و 7/36% را دختران تشکیل دادند. همچنین میانگین سنی فرزندان، 4 سال بود. طبق نتایج این مطالعه، روش فرزندپروری اقتدارمنطقی والدین با اضطراب، گوشه گیری و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی به طور معکوس ارتباط معنادار داشته و شیوه فرزند پروری استبدادی با اضطراب، گوشه گیری و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی به طور مستقیم ارتباط معنادار دارد (P< 0/05). نتیجه گیری: با توجه به نقش مهم مادران در رشد جنبه روانی و عاطفی کودکان و همچنین ویژگی های خاص اشتغال در سیستم بهداشتی درمانی، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزش شیوه فرزند پروری و ارائه الگوهای صحیح در دوره های کوتاه مدت به مادران شاغل در مراکز درمانی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationships between parentingstyles of women working in hospitals and preschooler's anxiety, isolation and agression
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The family is the first and most enduring factor that has been notedas a builder and underlying child's behavior and personality. Given the crucial role of parenting style and the impact of their jobs on applying nurturing styles, discussion about working women is really important. In jobs related to hospitals, becauseof specific job characteristics including variable shifts and rotating and excessive working hours, work - family conflict is not a rare phenomenon. Therefore, this study aimed to determine the relationships between parentingstyles of women working in hospitals andpreschooler's anxiety, isolation and agression. Method: A correlational study was performed to see whether or not parentingstyles of women working in hospitals and preschooler's anxiety, isolation and agression are correlated. A number of 70 women employed in hospitals with children aged 3-6 years who were selected by convenience sampling,took part in the study. The data was collected through questionnaire in three parts: demographic characteristics, parenting Bamrynd (1973) and behavior problems in preschool children. Questionnaires reliability and validity have been confirmed in several studies. The collected data was analyzed through conducting a series of t-tests, Pearson Correlationand SPSS16 software. Results: The mean age of mothers was 32 years, more than half of working women were nurses. 63.3% of the children were boys and 36.7% were girls. The children's mean age was 4years. According to the findings of the study the rational authority parenting style and children's isolation, anxious and agression were negatively correlated (p≤٫5). According to the findings, it is concluded that authoritarian parenting and Permissivestyle are positively correlated with children's isolation, anxiety and agression. Conclusion: Because of the central role of mothers in developing mental and emotionalaspects of children and also special features of occupation in healthcare systems, parenting classes and methods that provide accurate patterns in the short periods for working women in hospitals, to promote efficient use ofthe principles and techniques and learn how to properly rear children from preschoolage, is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیرا عباسی | s abbasi
school of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

زهره عسگری | z asgari
social security organization, isfahan province health administration, shariati hospital, isfahan, iran
سازمان تأمین اجتماعی، مدیریت درمان استان اصفهان، بیمارستان شریعتی، اصفهان، ایران

طیبه مهرابی | t mehrabi
school of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
عضو هیئت علمی گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات