این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی موانع بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین از دیدگاه پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آنجایی که نظریه ها به عنوان شاخص علم و یکی از شواهد مبنای عملکرد پرستاران محسوب می شوند، در سر فصل های دروس مقاطع مختلف رشته پرستاری وجود دارند؛ اما مطالعات مختلف نشان می دهند که کاربرد تئوری ها در عمل چه در آموزش و چه در بالین دیده نمی شود. از این رو این مطالعه به تعیین موانع بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین توسط پرستاران پرداخته است. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1393 انجام شد، به بررسی علل عدم بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین از دیدگاه 48 نفر از پرستاران شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری دانشگاه های تربیت مدرس و شهید بهشتی با سابقه کار بالینی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، پرداخته است. ابزار بررسی، پرسشنامه ای است که بر اساس پرسشنامه ضریب سودمندی (Maggy 1994) و با استفاده از مرور متون، در 6 حیطه: موانع شخصی کاربران، موانع آموزشی، موانع شخصی نظریه پرداز، موانع متون و مستندات مرتبط با نظریه، موانع سازگاری سیاسی و اجتماعی و موانع درک سودمندی بکارگیری نظریه های پرستاری توسعه و طراحی شده است. اطلاعات جمع آوری شده با روش آمار توصیفی و آزمون های Phi and Cramer's V و Gamma با نرم افزار SPSS ver 20 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اغلب نمونه های پژوهش زن (%58/3)، مجرد (%60/4) و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد (%56/25) بودند که میانگین سابقه کار 7/38 سال داشتند. از نظر شرکت کنندگان، موانع شخصی کاربران (%54/53) مانند نارضایتی و بی رغبتی در بکارگیری نظریه های پرستاری (%73/4)، محدود شدن فراگیری نظریه به کارشناسی ارشد و دکتری (%69/68) و نیاز به مهارت های ارتباطی برای اجرای این نظریه ها (%69/27) با کسب بیشترین نمره به عنوان مهم ترین موانع بر سر راه اجرای نظریه های پرستاری در بالین شناخته شدند. نتیجه گیری: با استناد به یافته ها، به نظر می رسد برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه اصول، قوانین و استانداردهای مشخص برای پرستاران در برخورد با بیماران بتواند باعث اصلاح نگرش و تقویت توان ارتباطی پرستاران شده و باعث ترغیب پرستاران به استفاده از نظریه های پرستاری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Barriers to implementation of nursing theories in clinical practice from the perspective of nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since the theories are considered an indicator of science and one of the nurses practice evidence, they are in the headlines of different levels of nursing courses but various studies show that the application of theories is not seen in practice and education actually. Therefore, this study has to determine the barriers of nursing theories in practice by nurses. Method: This analytic descriptive study was conducted in 2014 to investigate the reasons for the lack of nursing theories in practice from the perspective of 48 nursing MAs and Ph.D in nursing students of Tarbiat Modares and Shahid Beheshti Universities with clinical experience were selected by the convenience sampling method. Assessment tools, a questionnaire based on the utility factor questionnaire (Maggy 1994) and by reviewing the literature on six areas: personal barriers, educational barriers, personal theorist barriers, texts and documents related to the theory barriers, political and social adaptation barriers and usefulness perceived barriers to the nursing theory develop and is designed. Collected data by descriptive statistics and Gamma and Phi and Cramer's V tests analyzed with the SPSS ver20. Results: Most of the study subjects were female (58/3%), single (60/4%) and senior graduate students (56/25%) who were average a history of working 7/38 years. From the participants' vision, personal barriers (54/53%), such as dissatisfaction and reluctance in using nursing theory (73/4%), limited learning theory to master's and doctoral (69/68%) and the need for communication skills for implementation of this theory (69/27%), obtaining the highest score as the most important barriers to the implementation of nursing theory in clinical practice were identified. Conclusion: According to the findings, it seems that in-service training courses on the principles, rules and standards for nurses in dealing with patients, will be able to modify and enhance nurses' attitudes and encourages nurses to use nursing theories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی محمدی | e mohammadi
department of nursing, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

کیوان عباسی | k abbasi
department of nursing, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مهسا سعادتی | m saadati
national population amp;amp; comprehensive management institute, tehran, iran
موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-173&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات